• CF Berg/

Report this content

Kommuniké från ordinarie bolagsstämma och efterföljande konstituerande styrelsemöte, 2004-01-29, i AB CF BERG & CO (publ) Sammanfattning av beslut · Utdelning 0,25 kr per aktie (0,25 kr) · Avstämningsdag för utdelning fastställdes till tisdagen den 3 februari 2004 och utdelningen beräknar man sända ut från VPC AB fredagen den 6 februari 2004. · Åke Bergh, Peter Friberg, Göran Jönsson, Anders Karlsson och Bo Sturesson omvaldes till ordinarie ledamöter i styrelsen · Per-Åke Bergh valdes till ny suppleant i styrelsen · Bo Sturesson fick förnyat förtroende som ordförande · Oförändrat arvode till styrelsen 275 kkr · Till revisorer för de kommande fyra åren valdes auktoriserade revisorn Håkan Hjalmarsson och auktoriserade revisorn Stefan Madeling Nettoomsättning och resultat Det noterade sågverksföretaget AB CF BERG & CO (publ) uppnådde för räkenskapsåret 1 september 2002 - 31 augusti 2003 en nettoomsättning på 289,1 mkr för koncernen, jämfört med 264,7 mkr föregående år. Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick till 5,9 mkr, jämfört med minus 4,1 mkr föregående år. Förbättrade priser på trävaror och biprodukter tillsammans med ett något förbättrat produktionsutfall har bidragit till såväl en omsättningsökning som ett förbättrat resultat. I tidigare lämnad tremånadersrapport för verksamhetsåret 2003/2004 framgår nettoomsättning och resultat för kvartal 1, d v s perioden 2003- 09-01 till 2003-11-30. Året som gått Trävarukonsumtionen i Europa har under 2003 visat tecken på en viss ytterligare försvagning. De nio största användarländerna, Storbritannien, Italien, Frankrike, Holland, Spanien, Danmark, Belgien och Grekland förutspås enligt årets softwoodkonferans få en högst marginell förbättring på 0,1 procent. Euroconstruktkonferansen som hölls nu i november 2003 fann anledning att beträffande byggnadsaktiviteter för 2003 revidera ner sin prognos från i juni månad 2003 från att marginellt förvänta sig en marginell tillväxt på 0,2 procent till en minskning på 0,2 procent. På den för Bergskoncernen viktiga marknaden i Storbritannien har konsumtionen av trävaror fortsatt på en hög nivå. Råvaruförsörjningen uppvisar för räkenskapsåret ett relativt stabilt mönster. Inköpen från vårt sedan september 2002 förvärvade råvarubolag, Värendskog AB, svarar för drygt 12 procent av den totala råvaruförsörjningen till anläggningarna i Mörlunda och Järnforsen. Råvarutillgången har varit god till en i princip oförändrad timmerprislista, där dock tillämpningen med påslag inneburit en viss höjning av timmerprisnivån. Importen i huvudsak bestående av grantimmer till Mörlunda svarar för 12 procent jämfört med 11 procent verksamhetsåret innan. Avsättningarna för våra biprodukter, såväl cellulosaflis som spån och bränsleprodukter, har varit mycket god. Cellulosapriset har i princip varit oförändrat, dock med ett mindre tillägg under vintermånaderna. Såväl spån som bränsleprodukterna har varit föremål för relativt sett större prishöjningar. Certifiering, BERGS erhöll i juni sitt bevis om spårbarhetscertifiering enligt PEFC, Pan European Forest Certification. Miljöcertifiering garanterar naturvården i ett uthålligt skogsbruk. Systemet vill också visa på de unika fördelarna med trä som en förnyelsebar och miljövänlig råvara samt främjar ett lönsamt miljö-anpassat och socialt ansvarsfullt skogsbruk. PEFC verkar även för samarbete med likvärdiga system för miljömärkning. Med denna certifiering som grund skapas förutsättningar för BERGS att marknadsföra och sälja certifierade trävaror i samma andel som certifierad råvara köps in. I syfte att främja en ökande andel av PEFC- certifierad råvara betalar BERGS i detta fall ett extra tillägg till skogsägaren. Investeringar och resultat Under räkenskapsåret har totalt 23,3 miljoner kronor nettoinvesterats, varav ca 1,5 miljoner kronor genom övertagande av ett leasingkontrakt på en kammartorkanläggning i Fårbo. Torkanläggningen är nu föremål för uppförande och färdigställande på OLAB i Järnforsen. I början på räkenskapsåret färdigställdes vår omfattande om- och tillbyggnation av vår mätstation och timmersortering i Mörlunda. Investeringen har inneburit förväntad kapacitetshöjning och bättre tillgänglighet med möjligheter till rationaliseringsåtgärder. Under årets huvudsemester har i Mörlunda investerats i ett nytt timmerintag innefattande även ny barkmaskin. Investeringen innebär även här såväl en kapacitetshöjning, speciellt på grövre timmer, som en personalbesparing och en bättre tillgänglighet. Framtidsutsikter Ser man tillbaka på de framtidsutsikterna som togs upp i bokslutsrapporten 2003-10-23 så har avmattningen på trävarumarknaden fått genomslag på våra försäljningsintäkter under sista rapportperioden. Efterfrågan av våra sågade och hyvlade trävaror har inte förändrats sedan förra rapporten utan efterfrågan är i stort på samma nivå som i oktober månad 2003. Orsaken till avmattningen som skedde på försommaren 2003 kan bl.a. skönjas i ett visst överutbud på den europeiska trävarumarknaden beroende på såväl en stagnerad konsumtion, en fortsatt hög produktionsnivå såväl i Norden som i övriga Europa som en minskad volymavsättning på den utomeuropeiska marknaden. Lagerutvecklingen i Sverige är viktig för hur försäljningspriserna kommer att utvecklas. Lagerutvecklingen för granträvaror är sedan i början på hösten positiv med sakta minskande lager medan däremot lagren av furuträvaror fortsätter öka vilket de gjort under hela 2003. Osäkerheten på valutamarknaden är fortsatt stor vilket också påverkar vår relativa konkurrenskraft. Trots rekordhög avverkningstakt i det svenska skogsbruket under 2003 så har den rekordhöga produktionen av sågade trävaror i Sverige gjort att råvarukostnaderna ökar. Marknaden för våra biprodukter bedöms i likhet med förra rapporten som fortsatt stabil under innevarande räkenskapsår. Utdelning Bolagsstämman fastställde styrelsens utdelningsförslag med 0,25 kr per aktie. Avstämningsdag är tisdagen den 3 februari 2004 och utdelningen beräknas sändas ut från VPC AB fredagen den 6 februari 2004. Styrelse Bolagsstämman beslutade om omval av styrelseledamöterna Åke Bergh, Peter Friberg, Göran Jönsson, Anders Karlsson och Bo Sturesson till ordinarie ledamöter. Till suppleant nyvaldes Per-Åke Bergh. Samt att arbetstagarorganisationerna meddelade omval av tidigare valda arbetstagarledamöter. Revisorer Till revisorer för en mandatperiod på fyra år valdes auktoriserade revisorn Håkan Hjalmarsson och auktoriserade revisorn Stefan Madeling båda Ernst & Young. Till revisorssuppleanter valdes auktoriserade revisorn Carl-Axel Kullman och auktoriserade revisorn Michael Mjösberg båda Ernst & Young. Kommande rapportperiod Nästa rapporteringstillfälle är den 22 april 2004 gällande halvårsbokslut sep 2003 - feb 2004. Adress mm AB CF BERG & CO (publ), org.nr: 556052-2798, Bergs väg 13, 570 84 Mörlunda, telefon 0495-236 10. Mer information om vår verksamhet går att finna på vår hemsida under adress www.cfbergs.se Ytterligare information avseende kommunikén kan även lämnas av verkställande direktör Åke Bergh på telefonnummer 0495-236 10. Målilla, Hultsfred kommun den 29 januari 2004. Styrelsen för AB CF BERG & CO (publ) ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/29/20040129BIT00750/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/29/20040129BIT00750/wkr0002.pdf