Halvårsrapport 1 september 1999 - 29 februari 2000

Report this content

Halvårsrapport 1 september1999 -29 februari 2000 för AB C F Berg & Co (publ) Koncernens verksamhet Bergskoncernens verksamhet består i sönderdelning och förädling av skogsråvara i två sågverksanläggningar, dels i moderbolaget AB C F Berg & Co (publ) som är beläget i Mörlunda dels i det nyförvärvade bolaget AB CA Olausson & Söner, OLAB, beläget i Järnforsen. Geografiskt ligger sågverken i samma kommun och med ett avstånd mellan anläggningarna på endast 2,5 mil. Successivt under räkenskapsåret har respektive sågverk trädslagsrenats till ren furuproduktion hos OLAB och till övervägande del granproduktion hos Bergs. Moderbolaget AB C F Berg & Co är sedan 1984 noterat på Stockholmsbörsens OTC-lista. Nettoomsättning och resultat Bergskoncernen uppnådde för räkenskapsårets första sex månader en nettoomsättning om 134 375 (94 566) kkr. Koncernens resultat före bokslutsdispositioner och skatt uppgick till minus 1 029 (-2 207) kkr. Det förvärvade bolaget, OLAB, ingår i koncernredovisningen från och med 1999- 09-01. Efter att sågverken under hösten 1998 arbetat med en ur historiskt perspektiv toppnivå vad det gäller kostnaderna för barrsågtimmer i förhållande till intäkterna för trävaror och biprodukter skedde under våren och hösten 1999 en viss kostnadsanpassning av råvaran, något mera på tall och mindre på gran. Importinslaget av timmer har under säsongen ökat och uppgår nu till ca 15%. Trävarumarknaden präglas totalt sett av fortsatt överutbud mindre orsakat av dålig trävarukonsumtion utan mera på grund av hög sågproduktion såväl i Sverige, Finland, Baltstaterna som nere på kontinenten. Prisutvecklingen har stagnerat och präglas av den höga sågproduktionen samt under säsongen inträffade stormfällningar såväl i Sverige som nere på kontinenten. Under rapportperioden har uttag av sågråvara från egna fastigheter i koncernen gjorts med cirka 800 m3 to, jämfört med cirka 2 600 m3 to för motsvarande period föregående år. Avsättningen av vår viktigaste biprodukt, cellulosaflisen, har under räkenskapsårets första sex månader volym-mässigt varit tillfredsställande, dock till en alltför otillfredsställande prisnivå. Dotterbolagen C F Bergs Energi AB och C F Berg & Co Invest Aktiebolag har inte bedrivit någon verksamhet under rapportperioden. Investeringar Företagsförvärv: Arbetet med att operativt införliva OLAB i Bergskoncernen fortgår enligt uppgjorda planer. Övrigt: Under räkenskapsåret har hittills investerats 69 kkr i maskiner och andra tekniska anläggningar och 243 kkr i inventarier, verktyg och installationer samt 46 kkr i markanläggningar. Likviditet Likvida medel inklusive kortfristiga placeringar uppgick i koncernen till 3 637 (8 060) kkr, vartill kommer outnyttjade checkräkningskrediter om 14 061 (12 858) kkr. Moderbolaget Moderbolagets nettoomsättning (eliminerat med koncernintern försäljning) uppgick under rapportperioden till 98 841 (94 566) kkr. Resultatet före bokslutsdispositioner och skatt uppgick till 442 (-2 207) kkr. Investeringar, utöver förvärvet av OLAB, uppgick till 259 (1 509) kkr. Moderbolagets likvida medel inklusive kortfristiga placeringar uppgick per balansdagen till 2 863 (8 060) kkr. Det egna kapitalet uppgick per balansdagen till 121 205 (108 868) kkr, vilket ger en soliditet på 63,6%. Prognos Tack vare en ökad utomeuropeisk export och en relativt sett hög trävarukonsumtion i Europa finns förutsättningar för en fortsatt balans mellan tillgång och efterfrågan. Vår konkurrenskraft påverkas inte minst av fluktuerande valutor, där under senare tid framför allt eurons kraftigt försvagade ställning gentemot svenska kronan påverkat prisbilden negativt. Effekterna av tidigare prissänkningar på råvaran tillsammans med en för Bergs hög produktionsnivå bidrar till förbättrad lönsamhet. Med hänsyn till rådande osäkerhet avstår vi tills vidare från att lämna en mer preciserad prognos för räkenskapsåret 1999/2000 i sin helhet. Återstående rapportperioder för räkenskapsåret 1999/00: · niomånadersrapport september - maj, den 22 juni 2000. · bokslutsrapport för helåret september - augusti 1999/00, den 26 oktober 2000. · Koncernens 1999/ nyckeltal 00 1998/9 9 Kv 2 Kv 2 Rörelsemarginal % neg neg Nettovinst neg neg marginal % Avkastning på 0,1 neg totalt kapital % Avkastning på neg neg eget kapital % Antal aktier i 4 4 140 tusental 799 Vinst efter skatt neg neg per aktie kr Soliditet % 51,5 64,9 Eget kapital per 26,47 aktie kr 25,07 Definitioner Rörelsemarginal Rörelseresultat i procent av nettoomsättningen Nettovinstmarginal Resultat efter finansiella poster i procent av nettoomsättningen Avkastning på totalt Resultat efter finansiella poster plus kapital finansiella kostnader i förhållande till genomsnittlig balansomslutning Avkastning på eget Årets resultat efter skatt i procent av kapital genomsnittligt eget kapital Soliditet Eget kapital i procent av balansomslutningen. Denna halvårsrapport har översiktligt granskats av bolagets revisorer. Mörlunda den 27 april 2000 Åke Bergh Verkställande direktör ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/18/20010218BIT00030/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/18/20010218BIT00030/bit0002.pdf