Linköping - nytt marknadsområde för Norrporten

Linköping - nytt marknadsområde för Norrporten Norrporten förvärvar Vasakronans fastighetsbestånd i Linköping. Beståndet omfattar åtta fastigheter till ett värde av 778 Mkr. Fastigheterna är belägna i centrala staden och omfattar sammanlagt 77.800 kvm varav ca 90 procent utgörs av kommersiella ytor och ca 10 procent bostäder. Fastigheterna tillträdes 2003-10-01. "Förvärvet ligger väl i linje med Norrportens långsiktiga tillväxtstrategi. Verksamheten i Linköping kommer att bedrivas som ett eget marknadsområde med en stark lokal närvaro", säger Anders Wiklander, VD för Fastighetsaktiebolaget Norrporten. För ytterligare information: Anders Wiklander, VD Norrporten, tel 070-554 70 40 Manne Boström, marknadschef Norrporten, tel 070-554 70 85 samt www.norrporten.se Bilaga: Fastighetsförteckning Norrporten är ett rikstäckande fastighetsbolag med säte och huvudkontor i Sundsvall. Verksamheten bedrivs i elva regionalt betydelsefulla orter; Luleå, Umeå, Sundsvall, Gävle, Karlstad, Örebro, Linköping, Jönköping, Växjö, Kristianstad och Helsingborg. Den uthyrningsbar ytan är 1,3 miljoner kvm och hyresvärdet 1,3 miljarder kr. Fastighetsbeståndets värde uppgår till 11 miljarder kr. Andra AP-fonden, Sjätte AP-fonden och Vasakronan är, till lika delar, ägare av Norrporten. Förvärvade fastigheter Fastighet Adress Amasonen 2 Östgötagatan 3 Ambrosia 5 Platensgatan 2 Blandaren 1 S:t Larsgatan 9 A Blandaren 14 Gasverksgränd 1 Blandaren 17 Gasverksgränd 2 Dalkullan 19 Linnégatan 9 Djäknen 3 Drottninggatan 14 Duvan 18 Nygatan 18 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/03/20030903BIT00300/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/03/20030903BIT00300/wkr0002.pdf