Norrporten förvärvar fastighetsbestånd i Umeå

Norrporten förvärvar fastighetsbestånd i Umeå Fastighetsaktiebolaget Norrporten förvärvar ett stort fastighetsbestånd i Umeå. Köpeskillingen uppgår till 925 Mkr. Det förvärvade beståndet utgörs av 26 centralt belägna fastigheter, bl a Victoriagallerian, Kungspassagen och Filmstaden. Säljare är AP Fastigheter. De 26 fastigheterna har en total area om ca 106 000 kvm och utgörs av 33 000 kvm kontor, 18 500 kvm butiker, 45 000 kvm bostäder och 9 500 kvm övrigt. - Umeå är en prioriterad marknad för oss och med den här affären får vi en stark förvaltningsenhet i staden. De nyförvärvade fastigheterna kompletterar väl vårt nuvarande fastighetsbestånd i Umeå, säger Norrportens VD Anders Wiklander. Norrportens fastighetsinnehav i Umeå kommer efter förvärvet att omfatta 71 fastigheter med en area på ca 230 000 kvm. Norrporten tillträder fastigheterna den 15 april 2003. Ytterligare information: Anders Wiklander, VD Norrporten Tel: 060-64 12 20 eller 070-554 70 40 samt på Norrportens hemsida, www.norrporten.se Bilaga: Fastighetsförteckning Fastighetsaktiebolaget Norrporten är ett rikstäckande bolag med säte och huvudkontor i Sundsvall. Verksamheten bedrivs i tio regionalt betydelsefulla orter; Luleå, Umeå, Sundsvall, Gävle, Karlstad, Örebro, Jönköping, Växjö, Kristianstad och Helsingborg. Fastighetsbeståndets värde uppgår till ca 10 miljarder kr, hyresvärdet till ca 1,2 miljarder kr och den uthyrningsbara ytan till ca 1,2 miljoner kvm. Andra AP-fonden, Sjätte AP- fonden och Vasakronan är, till lika delar, ägare av Norrporten. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/15/20030415BIT00890/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/15/20030415BIT00890/wkr0002.doc Bilaga http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/15/20030415BIT00890/wkr0003.pdf