Norrporten öppnar i Köpenhamn

Sundsvall 12 januari 2005

Fastighetsaktiebolaget Norrporten arbetar vidare med sin långsiktiga strategi att bygga upp fastighetsbestånd på expansiva orter längs E4. Bolaget etablerar nu ett nytt marknadsområde i Köpenhamn genom att förvärva ett fastighetsbestånd om 42.000 kvm från Skanska. Beståndet omfattar fastigheter med attraktiva kontor i bästa läge, varav två är nyproducerade vid Kalvebod Brygge i Sydhamnen i centrala Köpenhamn. Köpeskillingen uppgår till 717 miljoner DKK (870 miljoner SEK) och tillträde sker 1 februari 2005. - Detta är ett naturligt utvecklingssteg i Norrportens fortsatta expansion längs ”E4-korridoren” som samtidigt leder till fortsatt riskspridning i vår fastighetsportfölj. Köpenhamn är en stark ort med god tillväxt samtidigt som fastighetsmarknaden uppvisar stabilitet över tiden, säger Norrportens VD Anders Wiklander. - Denna investering är en god inledning på vår ambition att bygga upp ett intressant fastighetsbestånd i Köpenhamn. Vi är också glada att kunna göra denna affär med Skanska, som har nyproducerat respektive förädlat de aktuella fastigheterna, fortsätter Wiklander. Norrporten kommer efter detta förvärv att ha ett fastighetsbestånd till ett värde uppgående till cirka 13 miljarder SEK. Den uthyrningsbara ytan är totalt 1,5 miljoner kvm och hyresvärdet 1,5 miljarder SEK. Av hyresvärdet utgörs 77 procent av kontor, 14 procent butiker, 5 procent bostäder samt 4 procent övrigt. Bolagets säte och huvudkontor är beläget i Sundsvall. Verksamheten bedrivs i Sverige på tolv regionalt betydelsefulla orter; Luleå, Umeå, Sundsvall, Gävle, Uppsala, Karlstad, Örebro, Linköping, Jönköping, Växjö, Kristianstad och Helsingborg. Nu etableras i Danmark ett nytt marknadsområde, Köpenhamn.