Norrporten tar steget in i Tyskland - bygger kontor i Hamburgs nya stadsdel HafenCity

Fastighetsaktiebolaget Norrporten etablerar ett nytt marknadsområde i Hamburg. Bolaget investerar cirka 300 miljoner kronor i bygget av en kontorsfastighet i Hamburgs nya stadsdel HafenCity. Norrporten fortsätter därmed sin långsiktiga strategi att bygga upp fastighetsbestånd på expansiva orter längs E4.

- Det är ett naturligt nästa steg för oss efter etableringen i Köpenhamn för två år sedan. Vi ser stora framtida möjligheter i Hamburg, säger Anders Wiklander VD för Norrporten.

Den blivande kontorsbyggnaden kallas Hamburg Americacenter och omfattar
8 000 kvadratmeter kontor, konferensytor, samt restaurang. Byggstart blir i höst med inflyttning våren 2009.

Arkitekt är Richard Meier från New York som bland annat ritat Moderna museet i Barcelona.

HafenCity är en ny stadsdel på en ö i floden Elbe i centrala Hamburg. Nu byggs här för en blandning av arbete, kultur, service, detaljhandel, centralt boende, parker, torg och promenadvägar. Enligt planerna ska ca 40 000 nya arbetsplatser skapas i området.

- Det känns mycket inspirerande att få medverka i utvecklingen av HafenCity mitt i centrum i en av Europas viktigaste framtidsstäder, säger Anders Wiklander.

Se bilder på www.norrporten.se

För mer information, kontakta:
Anders Wiklander, VD Norrporten: 060- 64 12 20, 070- 554 70 40