De första produkterna från ny konstellation inom motorer och drivsystem

Report this content

CG Drives & Automation Sweden AB lanserar nu en ny serie mjukstartare, Emotron TSA, och en ny IP20/21-version av frekvensomriktarna Emotron FDU/VFX. De nya produkterna är de första som utvecklats i den nya konstellationen och de anger bolagets framtida inriktning inom motorstyrning. Genom att kombinera den egna tekniska expertisen i Europa med en stark bolagsorganisation i Indien har CG Drives & Automation snabbt utökat sitt erbjudande och presenterar nu de nya mjukstartarna och frekvensomriktarna tillsammans med CG:s breda sortiment av elektriska motorer och transformatorer.

Ny frekvensomriktare, Emotron FDU/VFX i IP20/21-version upp till 132 kW
Den nya IP20/21-serien från CG riktar sig till användare av skåp- eller väggmonterade frekvensomriktare och bygger på det internationellt välbeprövade sortimentet av IP54-enheter, Emotron FDU och Emotron VFX. En robust mekanisk konstruktion, enkel åtkomst till anslutningsplintar och att integrera viktiga komponenter har varit de huvudsakliga målen under utvecklingen, och den nya serien innefattar standardfunktioner som:

Direkt momentreglering för noggrann och snabb reglering (Emotron VFX)
• Specialreglering för pumpar och fläktar * Programmerbara logikfunktioner, inklusive komparatorer och timers
• Motorlastövervakning med automatisk inställning av larmnivå
• Flerspråkig kontrollpanel med enkelfunktionstangenter och kopieringsfunktion
 Inbyggd DC-drossel för minskning av övertoner och maximalt utnyttjande av spänningen
 Inbyggt EMC-filter kategori C3
 Varvtalsreglerad fläkt för alla effektstorlekar, vilket ger ökad produktlivslängd

IP20/21-versionen av frekensomriktarna är optimerad för montering i elskåp (IP20) eller direkt på en kontrollrumsvägg (IP21) och omfattar effekter upp till 132 kW. För decentraliserade tillämpningar och tuffa miljöer rekommenderar företaget IP54-enheterna från samma serie. Frekvensomriktarna av typen Emotron FDU och Emotron VFX finns för motoreffekter på upp till 3 000 kW.

Ny mjukstartare med integrerad bypass, Emotron TSA
Emotron TSA mjukstartare är den första i en ny serie högpresterande mjukstartare från CG. Serien utgör ett komplement till företagets MSF-serie med helt halvledarbaserade mjukstartare, och erbjuder integrerade kontaktorer, mjuk momentstart, intelligent lastövervakning och funktioner för smarta stopp, inklusive bromsfunktion. Enligt CG själva har företaget, i och med utvecklingen av Emotron TSA-sortimentet, tagit ett stort steg på vägen mot den perfekta motorstyrningen för tillämpningar där variabelt varvtal inte behövs. Funktioner som ingår i den nya serien:

• Integrerad bypass
• 3-fas momentreglering
• Lackade kort
• Flerspråkig LCD-display
• Programmerbara logiska funktioner och timerfunktioner
• Realtidsklocka
• Motorlastövervakning med automatisk inställning av larmnivåer
• Kontrollerad bromsfunktion
• Låga varvtal och krypkörning fram/back

De första storlekarna som introduceras passar motorer med en märkström på upp till 100 A, men även enheter för upp till 1800 A kommer att finnas. Spänningsklasserna omfattar 200–525 V och 200–690 V.

CG Drives & Automation Sweden AB
Dan Hägg
E-post: dan.hagg@cgglobal.com
Fax: + 46 42 16 99 49
Adress: Box 222 25, 250 24 Helsingborg

Pressinformation
Informedia Communications AB
Magnus Deutgen
Mobiltelefon: +46 70 733 46 02
E-post: magnus.deutgen@informedia.se

Om CG
CG Drives & Automation, tidigare Emotron, har under 35 års tid utvecklat, tillverkat och levererat effektiv och tillförlitlig styrutrustning för elmotorer. Sedan juni 2011 är CG Drives & Automation en del av Crompton Greaves (CG). CG bedriver global verksamhet, har närvaro i 21 länder och fler än 12 000 anställda. CG erbjuder elektriska produkter, system och tjänster för energiföretag, energiproduktion, industri och konsumenter.

Här finns mer information: www.emotron.se

Taggar: