• CGI/

CGI lägger kontantbud på Affecto, en ledande leverantör av dataanalys och business intelligence i norra Europa

Report this content

Stockholm, den 22 augusti, 2017 – CGI lägger ett kontantbud på Affectos samtliga utestående aktier. Affecto är en ledande leverantör av lösningar och tjänster inom business intelligence och dataanalys. Affectos styrelse rekommenderar företagets aktieägare att acceptera CGI:s bud.

I tillägg till CGI:s erkända digitala expertis inom dataanalys och datavetenskap, för det Helsingfors-baserade Affecto med sig fler än 1000 högkvalificerade medarbetare på 18 kontor i Danmark, Finland, Lettland, Litauen, Norge, Polen och Sverige.

– Vi ser fram emot att välkomna Affectos medarbetare till CGI-familjen som kollegor och delägare, att dela erfarenheter och att samarbeta som skickliga innovatörer fokuserade på att skapa värde för våra kunder, säger Pär Fors, Sverigechef för CGI. Genom att sammanföras med CGI:s globala räckvidd och resurser, skapar den kraftfulla kombinationen unika karriärmöjligheter för CGI:s medarbetare när vi tillsammans skapar framtida lönsam tillväxt.

– I 2017 års “CGI Clients’ Global Insights”, våra årliga strategiska diskussioner med 1300 chefer i 20 länder, framgår att tillämpning av avancerad dataanalys för att optimera och differentiera sin verksamhet är en topprioritering. Våra respektive kunder kommer att dra fördel av Affectos expertis och erfarenhet inom de starkt växande och efterfrågade datadrivna tjänster som organisationer behöver för att bli digitala, säger Heikki Nikku, chef för CGI:s verksamhet i Norden. I utbyte bidrar CGI med djup kunskap och erfarenhet av helhets-åtaganden, inklusive tillgång till ett nätverk av globala lokala resurscentra (on- och offshore), en gedigen IP-portfölj, managerade tjänster och avancerade IT- och affärskonsulttjänster.

Om CGI i Norden
Med nära 8000 medarbetare på 55 kontor i Danmark, Estland, Finland, Norge och Sverige, har CGI en stark lokal närvaro på marknaden för IT-tjänster i Norden. Vårt djupa engagemang för att vara bäst i vår bransch, både i Norden och över världen, har gjort oss till den ledande leverantören av helhetstjänster inom avancerade konsult­­tjänster, IT-lösningar och outsourcing. CGI:s nordiska verksamhet supportar tusentals kunder, både i offentlig och privat verksamhet, för att hjälpa dem att uppnå operationell effektivitet och samtidigt nyttja innovation för att bättre kunna möta kunders och medborgares digitala behov.

Robert Almqvist, PR och extern kommunikation, CGI Sverige, telefon: 076-948 02 94 e-mail: robert.almqvist@cgi.com

Om CGI

CGI Group Inc grundades 1976 och är den femte största oberoende leverantören av tjänster inom IT och affärsprocesser i världen. Med cirka 70 000 medarbetare på kontor och globala leveranscenters i Amerika, Europa och Asien erbjuder CGI tusentals globala kunder en heltäckande tjänsteportfölj med avancerade konsulttjänster inom IT och affärsprocesser, systemintegration, applikationsutveckling och underhåll, drift och hantering av infrastruktur samt cirka 150 patenterade lösningar. CGI har en årlig omsättning på över 10 miljarder CAD och en orderstock på drygt 20 miljarder CAD. CGI:s aktier är noterade på TSX (GIB:A) och NYSE (GIB). Webb: www.cgi.com.

Om Affecto

Affecto är ett nordeuropeiskt heltäckande datahus med expertis inom dataintensiva teknologier. Dess expertis sträcker sig från informationshantering till artificiell intelligens. Affecto skapar affärsvärde för sina kunder genom att hjälpa dem att bli data-drivna och därigenom omvandla sina företag. Affecto har långsiktiga, engagerade kundrelationer med ett stort antal viktiga nordeuropeiska företag samt offentliga institutioner. Affecto har en lokal närvaro med 18 kontor som utgör ett kraftfullt nät och är ett unikt hem för våra 1000+ medarbetare.

Citat

Pär Fors, Sverigechef för CGI.