Kommuniké från årsstämma

CGit Holding AB (publ)

Org nr 556878-2295                                                                               Årsstämma

Räkenskapsåret 2018-01-01 –2018-12-31                                                2019-05-15

Plats: Mölndal

Årsstämman öppnades av Leif Nord som hälsade de närvarande välkomna.

Följande förteckning upprättades över vid stämman närvarande aktieägare, ombud och biträden

Namn                                   A-aktier          B-aktier          Röster

Christian Gustavsson            43 000           390 000         820 000
Leif Nord                              20 000            180 000          380 000
Mattias Bergkvist                  37 000             90 000          460 000
Johan Ljungquist                   -                        2 000              2 000
Totalt                                   100 000           662 000       1 662 000

Att såsom ordförande, tillika justeringsman, leda dagens stämma valdes Leif Nord.
Att föra dagens protokoll valdes Mattias Bergkvist. Till justeringsman utsågs Christian Gustavsson

Det konstaterades att årsstämman är i behörig ordning sammankallad.

Årsstämman förklarade dagordningen godkänd.

Styrelsens årsredovisning med resultat- och balansräkning och revisionsberättelse för det gångna räkenskapsåret föredrogs av VD.

Årsstämman beslöt fastställa de i årsredovisningen intagna resultat- och balansräkningarna.

Till årsstämmans förfogande stod
Balanserad förlust                                 -336 952
Överkursfond                                       5 459 991
Årets vinst                                               631 232
                                                             5 754 271

Årsstämman beslöt disponera vinstmedlen enligt följande
i ny räkning överföres                              5 754 271
                                                                5 754 271

Årsstämman beslöt bevilja styrelsens ledamöter och den verkställande direktören ansvarsfrihet för förvaltningen under det gångna året.

Årsstämman beslöt att antalet styrelseledamöter skall vara 4 st och vara utan suppleanter.

Årsstämman beslutade att revisorns arvode skall vara enligt räkning under det kommande räkenskapsåret och att styrelsearvode ej skall utgå till styrelseledamöterna och styrelseordförande utgår med 0 kr och med 48 500 kr (ett prisbasbelopp) till var och en av övriga styrelseledamöter som inte är anställda i bolaget.

Val av styrelse
Intill nästa årsstämma valdes till ledamöter i styrelsen:

Christian Gustavsson
Leif Nord
Mattias Bergkvist
Johan Ljungquist

Val av revisorer
Det antecknades att vald revisor under mandatperioden är Grant Thornton Sweden AB.
Till ansvarig revisor valdes auktoriserad revisor Thomas Daae.

Årsstämman avslutades.

Nedan följer en sammanfattning av VD, Mattias Bergkvist anförande:

2018 har varit ett roligt och lärorikt år på många sätt. Om jag tillåter mig själv att reflektera över vad vi åstadkommit under året som gått, vill jag lyfta fram att vi numera är en del av Sveriges innovationssatsning inom AI! Vi är inte bara aktiva i Sveriges satsning inom AI utan även fysiskt representerade i Sveriges första Innovationscenter för AI på Lindholmen i Göteborg.

Vi har också nått en av de långsiktiga milstolpar vi satte upp för ett par år sedan, att våra avtalsintäkter med tillhörande produkt och tjänsteflöde skall täcka våra löpande kostnader. Det skapar en stabilitet och ett lugn i organisationen!

Vårt samarbete med Nvidia, en av våra totalt sex strategiska partners har tagit fart.Vi är nu utsedda till Elite Partner för deras DGX plattform, en status endast ett annat företag i Norden har!  Vår grundare och CVO, Christan Gustavsson, har av Nvidia fått utmärkelsen ”AI-Innovator of the year” för sina insatser som IT-arkitekt för avancerad AI-infrastruktur, vilket är fantastiskt!

Vår omsättning har under 2018 varit bra fördelat över året, allt enligt vår plan.Det skapar en trygghet och ett stabilt kassaflöde.  Historiskt sett har vi lyckats göra någon större affär som har utmärkt sig i något enstaka kvartal. Under 2018 har vi skapat en jämnare leverans och bättre harmoni i verksamheten. Resultat i det verksamhetsdrivna bolaget CGit AB visar ett EBITA om 1 409 KSEK jämfört med föregående år (360 KSEK), en ökning på 291% och omsättningen i det verksamhetsdrivna bolaget är 58,9 MSEK jämfört med föregående år (56,1 MSEK), en ökning på 5 %.

Utvecklingen går i rasande takt i vår bransch. Hos oss har framförallt vår satsning på AI-infrastruktur och paketerade tjänster tagit fart. Under året har vi investerat i ett nytt kluster bestående av hård-och mjukvara från Nvidia, Purestorage och Arista, detta för att kunna erbjuda marknaden ett effektivt sätt att testa och genomföra PoC av sina applikationer i en kraftfull IT-infrastruktur. Vi erbjuder även marknaden möjligheten att köra avancerade applikationer utan att själva investera i egen infrastruktur.

Vi ser att efterfrågan på svenska datacenter ökar markant, främst på grund av olika säkerhetsrelaterade frågor. Vi anser att det är mycket viktigt att datacentret är lokalt (svenskägt) och vi ser stora potentiella problem med att känslig och värdefull data hamnar olika molnlösningar utan grundlig konsekvensanalys. Det baseras inte bara på vår egen erfarenhet och kompetens inom området utan även uttalande från myndighetssamarbetet Esams juridiska expertgrupp. Detta är speciellt viktigt med tanke på utländsk lagstiftning, exempelvis ”Cloud ACT”, där amerikanska aktörer kan tvingas att lämna ut känslig information till amerikanska myndigheter även om datacentret står på svensk mark.

Jag kan med glädje konstatera att samtliga våra intäktsben levererar och det skapar en bra grund och stabilitet framåt. Vårt Auto-IT erbjudande tillsammans med vår hosting som står för merparten av våra avtalsintäkter ökar ständig samt föder vår konsultverksamhet och ett löpande flöde av relaterade produkter. Därtill har vi våra projekt och lösningsförsäljning som baseras på produkter från våra sex strategiska partners och vi fortsätter att vara en del av Sveriges utveckling inom AI. Med det sätter jag punkt för verksamhetsåret 2018 och fokuserar på vår fortsatta framgång.

2019-05-21
Mattias Bergkvist
VD CGit Holding AB (publ)