Spararna betalar dyrt för livbolagens helsvenska oligopol

Report this content

Spararna betalar dyrt för livbolagens helsvenska oligopol Utländska livbolag måste tillåtas konkurrera i Sverige, revolterar Sundsvallsföretaget CGU Life, som har agentur för utländska pensions- och livförsäkringar. Spararna får betala för att pensionsmarknaden i Sverige är ett osunt oligopol bestående av enbart svenska livbolag. Utländska livbolag får enligt svensk lag inte verka i Sverige. Detta faktum är kritiserat av EG-domstolen, men regeringen svarar med ny lagstiftning som ytterligare förvärrar spararnas valmöjligheter. - Spararna får redan betala dyrt för det blågula oligopolet på pensioner. Konkurrensen måste öka och oligopolet brytas nu, men regering och riksdag verkar tänka helt på tvärs mot sunt förnuft, säger Thomas Almqvist. När riksdagen den 17 december tar beslut om ny stopplagstiftning innebär det att spararna retroaktivt får försämrade möjligheter att välja livbolag. Lagen innebär straffskatter för den som använder ett utländskt livbolag för att förvalta sina pensioner. Regering och riksdag motiverar den nya lagen med rädsla att skattepengar flyter ut ur landet. De som får betala för att det inte finns utländsk konkurrens på den svenska pensionsmarknaden är den blivande pensionären och den enskilde spararen. CGU Life AB har agentur på utländska pensions- och livförsäkringar. CGU Life är ett svenskt bolag med huvudkontor i Sundsvall. Kontor finns även i Stockholm och Göteborg. Företaget har 11 anställda. Förra året tecknade kunderna nya premier för 670 miljoner kronor (livförsäkringspremier, ej pensionspremier). Bland kunderna finns flera idrottare i elitklass, bland andra hockeyspelarna Peter Forsberg och Nicklas Lidström, samt golfspelaren Joakim Haeggman. Besök gärna webbplatsen www.cgulife.se Kontaktpersoner: Thomas Almqvist, VD, CGU Life Mobil: 070-674 66 81. Telefon: 060-16 66 51. E-post: thomas.almqvist@cgulife.se Lena Berg, pr-konsult. Mobil: 0733-90 95 25. Tel: 08-568 49 490. E-post: lena.berg@tpsglobal.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/04/20031203BIT00700/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/04/20031203BIT00700/wkr0003.pdf