Chalmers satsar på Alumnens vecka

Den 1-7 oktober 2012 är det dags för Alumnens vecka. Tolv lärosäten i Sverige anordnar då evenemang för att uppmärksamma och stärka relationen till sina tidigare studenter.
På Chalmers blir det föreläsningar och prisutdelningar den 2 och 3 oktober, dit både alumner och nuvarande studenter välkomnas.

– Alumninätverk utgör en bra mötesplats för kunskaps- och erfarenhetsutbyte. Som nyutexaminerad är det värdefullt att få råd om framtida karriärmöjligheter, eftersom många av de äldre alumnerna ofta har befunnit sig i samma situation, säger Gabriel Lindén (bilden), som är civilingenjör i maskinteknik.

Han blev klar med studierna 2002 men har fortsatt att ha kontakt med sin gamla högskola även efter sin examen. Han tycker att det är betydelsefullt att behålla nätverket genom åren.

– I min roll som utvecklingschef är det väldigt viktigt att ha rätt kontakter, eftersom nya idéer ofta uppstår när människor möts, säger Gabriel Lindén, som är nytillträdd vice vd för fönster- och dörrkoncernen Inwido AB i Malmö.

Chalmers har traditionellt sett en stark relation till sina alumner, med aktiviteter utspridda över hela året. I samband med Alumnens vecka bjuder högskolan in sina tidigare studenter till två intressanta arrangemang i Chalmersska huset:
• 2 oktober: Utdelning av det prestigefyllda Wernstedtska resestipendiet till arkitekter med chalmersexamen i Chalmersska huset, samt föreläsningar med tre tidigare stipendiater.
• 3 oktober: Föreläsning med civilingenjören och thaiboxaren Jennifer Österlin, som nyligen kom hem från St Petersburg med ett VM-guld i bagaget.

Wernstedtska resestipendiet är instiftat till minne av den legendariske arkitekten och chalmersprofessorn Melchior Wernstedt, och tilldelas i år Karin Kjellson, Oscar Edforss och Aron Swartz. Dessutom medverkar Magnus Bunner, Vanja Larberg och Anders Holmér som berättar om hur de använde sina stipendiepengar för studieresor till USA, Tyskland och Chile.

Den 3 oktober berättar Jennifer Österlin om sin resa mot VM-guldet i thaiboxning. Under tävlingarna i mitten av september besegrade hon finländskan Heidi Björklund på teknisk knockout i 67-kilosklassen.

Chalmersska huset, där högskolans grundare William Chalmers bodde under slutet av sitt liv, är i sig väl värt ett besök. I de eleganta salongerna förvaras bland annat Chalmers nyligen återupptäckta exemplar av Isaac Newtons klassiska bokverk "Philosophiae Naturalis Principia Mathematica", där han förklarade sina viktigaste vetenskapliga teorier.

Peter Hellqvist är alumnikoordinator på Chalmers:

– Våra alumner är viktiga för Chalmers, och vi sätter stort värde på alla som vill ha fortsatt kontakt med sitt gamla lärosäte. Därför jobbar vi kontinuerligt med att vårda kontakterna genom att arrangera olika aktiviteter och mötesplatser, säger han.

Förutom Chalmers deltar även Göteborgs universitet, Högskolan Kristianstad, Karlstads universitet, Karolinska Institutet, Kungliga Tekniska högskolan, Linköpings universitet, Malmö högskola, Stockholms universitet, Södertörns högskola, Uppsala universitet och Örebro universitet i Alumnens vecka.

Alumnens vecka på Chalmers
Utdelning av Wernstedtska resestipendiet och föreläsningar av 2010 års stipendiater
Karin Kjellson, Oscar Edforss och Aron Swartz tar emot sina utmärkelser.
Magnus Bunner, Vanja Larberg och Anders Holmér berättar hur de använde sina stipendier.
Evenemanget är öppet för alumner och nuvarande studenter.
Datum och tid: tisdag 2 oktober 2012, kl 16.30
Plats: Chalmersska huset, Södra Hamngatan 11, Göteborg

Från inget till allt – och bäst i världen
Jennifer Österlin, civilingenjör och nybliven världsmästare i thaiboxning berättar om sin livsresa.
Föreläsningen är öppen för alumner och nuvarande studenter.
Datum och tid: onsdag 3 oktober 2012, kl 17.00
Plats: Chalmersska huset, Södra Hamngatan 11, Göteborg

Alumnens vecka på Facebook

Alumnens vecka på Twitter