Den maritima näringen startar unikt traineeprogram för skeppsbyggare

Den maritima näringen slår sig samman för att tillsammans erbjuda ett omfattande traineeprogram för nyutexaminerade skeppsbyggare. En satsning som ska förbättra möjligheten för svenska företag att behålla den bästa kompetensen, och ge en unik chans för traineer att få en mycket bred kompetens ut i arbetslivet.

Satsningen samordnas av det maritima kompetenscentrumet Lighthouse, och de samarbetande arbetsgivarna representerar olika aktörer inom den maritima näringen; rederier, varv och tillverkare, klassningssällskap, myndigheter, designers med flera. Traineeprogrammet kommer att vara öppet för nyutexaminerade civilingenjörer från masterprogram i Naval Architecture vid Chalmers Tekniska Högskola och Kungliga Tekniska Högskolan och anställningarna planeras att börja hösten 2014.

– Det här är en möjlighet som kommer innebära en kickstart på karriären för traineer, säger Suzanne Green på Lighthouse, programsamordnare för traineeprogrammet.

Varje år kommer två nyligen utexaminerade erbjudas möjligheten att delta i programmet. Anställning kommer att ske till marknadsmässiga villkor om 18 månader. Under denna tid kommer varje trainee att arbeta på sex företag som har olika inriktning inom sjöfartsnäringen, samt få internationell erfarenhet genom en period utomlands.

Det här är också ett sätt för de svenska maritima företagen att ytterligare förstärka sina organisationer. Idag försvinner många kompetenta studenter utomlands efter avslutad utbildning. Med ett attraktivt traineeprogram är förhoppningen att fler av de bästa ska stanna i Sverige.

– Vi startar det här traineeprogrammet för att visa att vi som näring har en stor bredd och kan erbjuda olika karriärmöjligheter, att vi tror på framtiden och vill locka unga människor till en internationell bransch med stora möjligheter och utmaningar. Det här ska ses som en möjlighet för nyutexaminerade att skaffa sig kontakter och snabbt bli etablerade i sjöfartsnäringen. Erfarenheterna från tidigare traineeprogram inom sjöfartsbranschen är mycket goda, säger Harry Robertsson, teknisk direktör på Stena Rederi AB och en av initiativtagarna till traineeprogrammet.

Bland företagen som är med och startar programmet finns bland annat Det Norske Veritas, GVA Consultants, SSPA, Stena, TTS Marine och Wärtsilä.

– Det är nu upp till oss företag att verkligen ta tillvara på traineernas kunskaper och ge dem kvalificerade arbetsuppgifter, säger Susanne Abrahamsson, verkställande direktör på SSPA.

Lighthouse ansvarar för samordning och ledning av programmet. Mer information finns på www.lighthouse.nu

Suzanne Green, programsamordnare för traineeprogrammet vid Lighthouse – Swedish Maritime Competence Centre. 031-772 36 73, suzanne.green@chalmers.se