Ericsson AB ny partner i kraftigt utökade grafenflaggskeppet

Chalmersledda flaggskeppsprojektet Graphene Flagship, ett av Europas största forskningsinitiativ genom tiderna, kommer att fördubblas i storlek. 66 nya samarbetspartner inbjuds att ansluta sig till konsortiet till följd av en konkurrensutsatt ansökningsomgång värd nio miljoner euro. Ericsson AB är den enda nya svenska partner som har valts ut.

I samband med starten av den internationella grafenkonferensen Graphene Week 2014 på Chalmers idag kommer beskedet att antalet samarbetspartner ombord på forskningsflaggskeppet Graphene Flagship växer radikalt. Partnerskapet omfattar därmed mer än 140 organisationer från 23 länder. Flaggskeppet är nu fullt riggat för att ta ”supermaterialet” grafen, och besläktade skiktade material, från forskarnas laboratorier ut i vardagslivet.

Fler små och medelstora företag

Europeiska kommissionens vice ordförande Neelie Kroes (@NeelieKroesEU), ansvarig för EU:s digitala agenda, välkomnade det utvidgade partnerskapet:

– Europa är ledande inom grafenrevolutionen. Detta ”mirakelmaterial” har potential att radikalt förbättra våra liv. Det stimulerar ny teknologi inom medicin, såsom konstgjorda näthinnor, och hållbarare transporter med lätta och långlivade batterier. Ju mer vi kan ta till vara potentialen i grafen desto bättre!

De 66 nya samarbetspartnerna kommer från 19 länder, varav sex är nya i konsortiet: Bulgarien, Estland, Israel, Tjeckien, Ungern och Vitryssland. Med 16 nya samarbetspartner har Italien nu det största antalet deltagare i flaggskeppetsprojektet Graphene tillsammans med Tyskland (23 vardera), följt av Spanien (18), Storbritannien (17) och Frankrike (13).

Sverige kommer att ha sex partner med, om man redan nu räknar in Ericsson AB. Vid sidan av Chalmers och Chalmers industriteknik har universiteten i Umeå och Linköping varit representerade sen starten i oktober 2013, precis som Karolinska institutet. Se detaljer i tidigare pressmeddelande.

Över en tredjedel av de nya samarbetspartnerna är företag, främst små och medelstora företag, vilket tyder på ett allt större intresse för grafen inom europeiskt näringsliv. I det ursprungliga konsortiet var siffran 20 procent.

Stort intresse för att ansluta sig till flaggskeppet
Den konkurrensutsatta ansökningsomgången på 9 miljoner euro (av 54 miljoner euro i finansiering totalt sett under inkörningsfasen 2014–2015) lockade 738 organisationer från 37 länder att lämna in sammanlagt 218 förslag. De mottagna förslagen utvärderades på grundval av deras vetenskapliga och tekniska expertisnivå, genomförande och bedömd effekt. De rangordnades av en internationell panel ledande experter från hela världen, framför allt framstående professorer. 21 förslag valdes ut för finansiering.

Prof. Jari Kinaret, fysikprofessor på Chalmers och chef för flaggskeppsprojektet Graphene:

– Responsen var överväldigande, vilket är en indikator på det förtroende som finns för flaggskeppsprojektet runt om i Europa, och den status som projektet har. Konkurrensen har varit mycket hård. Jag är tacksam för engagemanget från de sökande och våra nästan 60 oberoende expertgranskare som hjälpt oss igenom processen. Jag är imponerad av den höga kvaliteten på förslagen som vi har fått in, och jag ser fram emot att arbeta med alla nya samarbetspartner för att förverkliga flaggskeppsprojektets yttersta mål: ökad konkurrenskraft och fler arbetstillfällen i Europa.

Europa i förarsätet
Grafen karaktäriserades av Andre Geim och Konstantin Novoselov från University of Manchester på ett banbrytande sätt, vilket ledde till 2010 års nobelpris i fysik. Båda är engagerade i enmiljardsprojektet Graphene Flagship som syftar till att omvandla avancerad vetenskaplig forskning till säljbara produkter. Initiativet placerar Europa i täten i den globala kapplöpningen för att utveckla grafenteknologin.

Pressmaterial – se nedan
Lista över konsortiet och dess nya partner
Utvalda citat
Länk till utvalda porträttbilder

Läs även det engelska pressmeddelandet, se länk nedan "Huge New Influx of Graphene Flagship Partners".

Kontaktpersoner för intervjuförfrågningar:
Christophe Eléhn, presskommunikatör, Graphene Flagship, +46 766 10 59 23,
info@graphene-flagship.eu
Christian Borg, presschef, Chalmers, +46 31 772 33 95, christian.borg@chalmers.se

För kontakt med Ericsson AB, mejla: media.relations@ericsson.com

Nya partner inbjudna att delta i flaggskeppsprogrammet Graphene

Belgien: Université de Namur, Université libre de Bruxelles, Interuniversitair Micro-Electronica Centrum

Bulgarien: Bulgarian Academy of Sciences, Nano Tech Lab Ltd

Estland: Tartu Ülikool

Finland: University of Eastern Finland

Frankrike: Université Montpellier 2 Sciences et techniques, Laboratoire national de métrologie et d'essais, Horiba scientific, Pixium Vision, University Pierre and Marie Curie, Polymem S.A, Atherm

Grekland: University of Crete