Kungen får uppleva tester av autonom körning

PRESSINBJUDAN: Utvecklingen mot autonomt fungerande transportsystem går rasande fort. Liv kan räddas i trafiken, städer byggas om och parkeringsytor försvinna – bara samspelet i trafiken fungerar väl. Media bjuds nu in till testbanan Astazero utanför Borås för att, tillsammans med kung Carl XVI Gustaf, få bevittna hur nya lösningar prövas och utvärderas noga i trygg miljö som liknar verklig trafik, torsdag 21 september.

Testbädden Astazero har på tre år kommit att bli ett nav för inte bara test av fordons aktiva säkerhetssystem utan praktisk forskning kring hela samhällets nya trafikutmaningar, och utveckling av framtidens digitala säkerhetssystem, till exempel med hjälp av 5G.

Astazero samlar världseliten inom aktiv säkerhet och automatiserade fordon och är helt oberoende genom att bolaget ägs av Chalmers och Rise, Research Institutes of Sweden. Ägarna och dotterbolaget har i tätt samarbete med industrin lyckats attrahera verksamhet och aktörer i den absoluta spjutspetsen i omställningen till ett autonomt fungerande transportsystem, som ju berör oss alla. Sverige ligger alltså i framkant inom området.

Media bjuds in till demonstrationerna
Demonstrationerna den 21 september kommer att visa hur lastbilar i stadstrafik själva kan undvika kollision med framförvarande fordon, och skulle kunna agera för att rädda cyklister som dyker upp i döda vinkeln. Vi visar hur personbilar i hög fart automatiskt kan utföra avancerade manövrar och häva sladdar. Fjärrstyrning och robotstyrning av fordon i låg hastighet visas också.

Besöket och demonstrationerna är en 70-årspresent från Chalmers till kung Carl XVI Gustaf, och arrangeras av Chalmers och Astazero. Volvo-koncernen, mjukvaruföretaget Sentient och Rise medverkar.

Tid: torsdag 21 september kl 11.45-14.20
Plats: Astazeros testanläggning, Sandhult utanför Borås
Ackreditering: Mejla press@chalmers.se. Uppge redaktion och namn på de journalister och fotografer som ansluter.
Kontakt och frågor: Christian Borg, 0766-314235, christian.borg@chalmers.se

Föranmälan per mejl är obligatorisk, och bör ske så snart som möjligt, senast 20 sep kl 12.00. Antalet platser är begränsat. Bra fotograferingstillfällen erbjuds i tre miljöer. Chalmers rektor Stefan Bengtsson och Astazeros vd Peter Janevik medverkar i en avslutande frågestund.

Ackrediterade journalister får ett detaljerat program på förhand.

Om Astazero
Invigdes 2014
Placering i Sandhult, Borås, och Lindholmen, Göteborg
VD Peter Janevik
Antal anställda: 20 fastanställda och 30 konsulter
Omsättning 2016: 90 MSEK (2015: 48 MSEK)
Ägare: Rise, Research Institutes of Sweden, och Chalmers tekniska högskola

AstaZero är en test- och forskningsmiljö för avancerad trafiksäkerhet i Hällered utanför Borås. Anläggningen ägs av RISE Reserach Institutes of Sweden och Chalmers och invigdes i augusti 2014.