Näringslivstoppar visar socialt patos i ny bok

Boken är ingen hyllningsdikt till starka toppchefer. Den är vetenskap, sprungen ur dialoger med ledare för 36 av världens mest framgångsrika företag, däribland flera svenska. Den 28 september får Göteborg chans att ta del av de färska forskningsresultaten från Harvard och Chalmers.

Vad krävs idag för att bli och förbli världsledande? Vilka är de minsta gemensamma nämnarna för några av världens mest framgångsrika företagsledare?

Boken Higher Ambition – How Great Leaders Create Economic and Social Value beskriver just detta. Den är skriven av professor Flemming Norrgren (Chalmers), docent Tobias Fredberg (Chalmers), professor Michael Beer (Harvard Business School), Russell Eisenstat och Nathaniel Foote, och utgiven på Harvard Business Review Press, världens ledande affärsförlag.

I dag den 28 september anordnas en lanseringskonferens på Chalmers där författarna och näringslivstopparna Leif Johansson, Carl Bennet och Ravi Venkatesan samt Chalmers rektor Karin Markides diskuterar hur man skapar både ekonomiskt och socialt värde.

– Det är intressant att notera hur många gemensamma nämnare det finns hos bokens företagsledare. Oavsett bransch, världsdel och historik har de samma inställning: Att skapa ekonomisk framgång sker bäst genom att samtidigt vara socialt engagerad, säger Flemming Norrgren, professor på Chalmers och en av författarna.

En sak som många av de redan framgångsrika ledarna funderar mycket över är hur nästa generations ledarskap bör se ut, berättar medförfattaren Tobias Fredberg:

– Globalisering, innovationshastighet och konkurrens om de mest talangfulla medarbetarna kräver ett annat sätt att leda. De chefer vi pratat med för Higher Ambition visar hur företag kan svara mot dessa allt hårdare krav, säger Fredberg.

Stort intresse för Higher Ambition: How Great Leaders Create Economic and Social Value
•    I augusti deltog Flemming Norrgren, en av forskarna bakom Higher Ambition – How Great Leaders Create Economic and Social Value i en direktsänd TV-debatt i Indien i en kanal som når över 30 miljoner hushåll. Alla Indiens ledande affärstidningar skrev om boken.
•    I början av september rankades Harvard Business Review-artikeln ”The Higher Ambition Leader” som en av Harvard Business Reviews mest lästa artiklar på nätet.
•    400 personer har anmält intresse för att vara med vid lanseringskonferensen den 28:e september på Chalmers.

Journalister är välkomna på boklanseringen
Tid: Onsdagen den 28:e september, kl 13.30–15.30
Plats: Runan, Chalmers