Startar idag: 48 timmars brobyggartävling

Idag kl 13.00 går starten för årets brobyggartävling på Chalmers. Sju lag får 48 timmar på sig att bygga varsin 13 meter lång träbro över A-dammen på campus Johanneberg. Det är femte året i rad som tävlingen arrangeras. Göran Johansson är en av domarna.

– Tävlingen är ett unikt samarbete mellan studenter, högskola och näringsliv. Som arrangör vill vi lyfta fram den kunskap som finns samlad bland studenterna och ge de fem programmen möjlighet att samarbeta. Som bonus får de medverkande en mycket rolig och nyttig erfarenhet, säger Daniel Steckmest, projektansvarig Chalmers Structural Design Challenge 2011.

Chalmers Structural Design Challenge är en konstruktionstävling för studenter i årskurs två på utbildningarna som riktar sig mot byggsektorn. Femtio studenter är anmälda, fördelade på sju lag. Tävlingens syfte är att redan i skolan skapa ett gott samarbete mellan framtida arbetskollegor inom byggbranschen och ge ett smakprov på hur arbetslivet efter högskolan kan se ut. Chalmers har fem program inom området: arkitektur, arkitektur och teknik, väg- och vatten, byggnadsingenjör samt affärsutveckling och entreprenörskap.

I årets jury ingår förra kommunalrådet i Göteborg Göran Johansson, Olaf Bürger, som utsågs till årets brobyggare 2010, samt Nina Ryd, ledamot för styrkeområdet Samhällsbyggnad på Chalmers.

– Brobyggartävlingen är en del i vår satsning på att jobba aktivt mot högskolorna. Precis som studenterna så vill vi också bygga broar – mellan människor och branscher. Jag ser fram emot kreativa brobyggen, säger Pia Syrén, tillförodnad regionchef NCC region Väst, en av sponsorerna. Tävlingens övriga huvudsponsorer är träindustriföretaget Derome-gruppen och branschföreningen Byggcheferna.

Bygget startar alltså onsdagen den 21 september kl 13. Finalen med prisutdelning börjar fredag 23 september kl 16 då lagen för första gången prövar att gå över sina konstruktioner för att bevisa deras hållbarhet.

Webbsida med bilder (Väg och Vattens fotokommitté):

För ytterligare information, kontakta:
Daniel Steckmest, projektansvarig, 0733-688 455
Henrik Erlandsson, PR-ansvarig, 0735- 091 196