Ulf Östermark blir ledare för Open Arena Energy

PRESSMEDDELANDE FRÅN CHALMERS, JOHANNEBERG SCIENCE PARK OCH GÖTEBORG ENERGI

Chalmers satsar ytterligare på ett redan starkt energiområde genom Johanneberg Science Park. Ledare för den nya satsningen Open Arena Energy, där företag, samhälle och högskola kan samarbeta i konkreta energiprojekt, blir Ulf Östermark. Han är för närvarande verksamhetsområdeschef för projektverksamheten på Göteborg Energi.

− Chalmers är en stor och viktig samarbetspartner för Göteborg Energi och vi är delägare i Johanneberg Science Park. Ulf får en möjlighet att fortsätta sin utvecklingsinriktning, dessutom i nära samverkan mellan Göteborg Energi och Chalmers. Det känns bra att en av våra medarbetare blir utvald att leda den här satsningen på framtida energilösningar, säger Lotta Brändström, vd på Göteborg Energi.

Energiområdet på Chalmers är starkt och samlar över 400 forskare från olika institutioner och avdelningar. De stora utmaningarna inom energiområdet kräver kunskap från många discipliner och att arbeta gränsöverskridande och nära partners. Nu stärks området ytterligare inom Chalmerssfären.

− Ulf har en gedigen energisystembakgrund och är med sin erfarenhet från akademi och näringsliv som klippt och skuren för denna roll. Detta kommer ge oss en flygande start för vår Open Arena Energy säger Mats Bergh, vd Johanneberg Science Park.

− Jag har mina rötter i Chalmers och jag är glad att få möjligheten att fortsätta utveckla energifrågan, som i grund och botten är en av nyckelutmaningarna för människans fortsatta utveckling, säger Ulf Östermark, nyutnämnd Director of Open Arena Energy.

Ulf påbörjar sitt arbete hos Johanneberg Science Park i mars 2014.

www.goteborgenergi.se/
www.chalmers.se/en/areas-of-advance/energy/Pages/default.aspx
www.johannebergsciencepark.com

För ytterligare information kontakta:
Lotta Brändström, VD Göteborg Energi AB, telefon 031-62 60 01
Mats Bergh, vd Johanneberg Science Park, telefon 031-772 41 31