Frida Hansson från Åhus är årets kvinnliga vinkypare

Report this content

Efter en tuff final i Stockholm står det klart att Frida Hansson från Åhus är Sveriges bästa kvinnliga sommelier (vinkypare). Frida kan titulera sig ”Årets Lily”, efter champagneänkan Lily Bollinger som drev det anrika champagnehuset Bollinger.

– Det jag tycker gick bäst var dekanteringen, även om det är ovant att jobba inför publik som vi gjorde. Nu ska jag fira med ett glas Bollinger tillsammans med de andra finalisterna, säger Frida Hansson.

I år är det tioårsjubileum för tävlingen Lily Bollinger Award. Tävlingen är till för att uppmuntra och uppmärksamma duktiga kvinnliga sommelierer och har redan blivit en klassiker. Namnet kommer från Lily Bollinger, en av Champagnes legendariska änkor. Lily Bollinger anses vara den som har utvecklat champagnehuset Bollinger till det höga anseende det har i dag.
Finalen hölls på The Bollinger Group Day på The Summit i Stockholm under måndagen.

Tre skickliga unga kvinnor hade tagit sig till finalen i hopp om att få titulera sig Årets Lily 2012. Efter ett par timmars teoretiska och praktiska tävlingsmoment stod det klart att Frida Hansson från Åhus var segrare. Frida är 24 år och jobbar till vardags på Gondolen i Stockholm.

Tävlingen är enbart öppen för kvinnliga sommelierer och bakom tävlingen står Bollinger och Arvid Nordquist. Tävlingen bestod av en teoretisk och en praktisk del, med provning, matrekommendation till vinerna samt dekantering och servering av vin. Det praktiska momentet vägde något tyngre än den teoretiska delen i den slutliga bedömningen.

– Jag är väldigt imponerad av hur långt de tre finalisterna kommit i sitt yrke trots att de är så nya i branschen. Särskilt har Frida Hansson utmärkt sig och vi önskar henne och de andra två finalisterna samma framgång i sitt yrkesliv som tidigare Lily-finalister fått, säger Kajsa Ekman, produktchef för Bollinger på Arvid Nordquist.

Vinnaren av Lily Bollinger Award får förutom äran och titeln en studieresa till Champagne och en klassisk damcykel – det senare som ett minne av Lily Bollinger som var känd för att inspektera vingårdarna från sin cykel.

I juryn satt Sören Polonius, Karina Tholin och Sören Polonius och Åsa W Karlsson (ordf).

Kontakta gärna vinnarna;

1. Frida Hansson, 24 år, uppvuxen i Åhus,  Arbetar på Eriks Vinbar på Gondolen, Sthlm, 0768 651 968

2.Linn Hidén, 25 år, uppvuxen i Karlstad, Arbetar på Sturehof, Sthlm, 073 411 86 08

3.Louise Bergdahl, 22 år, uppvuxen Piteå, Studerar på Grythytte Akademin, 0706 706 782

För pressbilder, gå in på http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/bollinger och klicka på ”bilder”.

För mer information:
Jörn Ek, informationschef Arvid Nordquist, tfn 08 799 19 60, jorn.ek@arvidnordquist.se
Kajsa Ekman, produktchef Arvid Nordquist, tfn 08 799 19 72, kajsa.ekman@arvidnordquist.se
Karin Pontén, presskontakt Vår pr-byrå, tfn 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se