The Lily Bollinger Award Nu ska Sveriges bästa kvinnliga vinkypare utses

Report this content

Nu startar upptrappningen inför tävlingen om Sveriges bästa kvinnliga vinkypare. The Lily Bollinger Award genomförs för femte året, och bakom tävlingen står champagnehuset Bollinger i samarbete med sin svenska importör Arvid Nordquist.

– Vi har fantastiskt hög klass på våra sommelierer i Sverige, och med den här tävlingen vill vi uppmuntra även kvinnor i branschen att visa framfötterna, säger Carin Widoff, produktchef för Bollinger.

I dagarna har inbjudan gått ut till landets studeranden vid dryckesutbildningar och till en del andra i branschen. Målet är att locka duktiga kvinnor att tävla i The Lily Bollinger Award, tävlingen där Årets Lily 2011 utses. Tävlingen är uppkallad efter Lily Bollinger, en av Champagnes legendariska änkor. Lily Bollinger anses vara den som har utvecklat champagnehuset Bollinger till det höga anseende det har i dag.

Uttagningen av finalisterna sker på Arvid Nordquists huvudkontor i Solna tisdagen den 30 augusti. I uttagningen ingår både ett teoretiskt och ett praktiskt prov där vinbedömning ingår som en del.

Den stora finalen genomförs inför publik på Stora scenen på Det Goda Köket på Stockholmsmässan fredagen den 11 november. Även finalen består av både teoretiskt och praktiskt prov med provning.

Juryn består av Ia Orre Montan, Mischa Billing och Åsa W Karlsson.

Tidigare vinnare av Årets Lily:

Åsa W Karlsson – tidigare vinkrönikör i TV4s Nyhetsmorgon och ordförande i Sommelierföreningen. Driver i dag företaget Winewise.

Susanne Berglund Krantz – sommelier på Eriks vinbar, Gondolen, vinskribent i Livets Goda samt dryckeslärare på Restaurangakademien.

Caroline Gullström – sommelier på Bon Vivant Winebar ombord på Silja Symphony.

Josefine Asplund – tidigare vinkrönikör i TV4s Nyhetsmorgon, chefssommelier på Sigtuna Stadshotell.

Lily Bollinger var känd för att inspektera vingårdarna på sin cykel, och förutom titeln och äran får segraren en Kronan damcykel och en resa till Champagnehuset Bollinger våren 2012.

För pressbilder, gå in på www.arvid-nordquist.se och vidare på Press, Produktbilder/Bildbank, Vin och Öl. Klicka i trädet till vänster om Champagne. Klicka på Bollinger och skrolla ner för att ladda bilder.

För mer information:

Jörn Ek, pr Arvid Nordquist, 08 79 91 800 / 0708 76 18 38,

jorn.ek@arvid-nordquist.se

Louise Bondebjer, tfn 08 799 19 75, louise.bondebjer@arvidnordquist.se

Karin Pontén, presskontakt Vår pr-byrå, tfn 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Taggar: