Bästa falukorven i Sverige görs i Jokkmokk

Jokkmokksföretaget Jokkmokks Korv & Rökeri, blev igår, torsdagen den 1 november, svensk mästare i falukorv. En glad vd, Magnus Kvickström, tog emot mästarbucklan under Chark-SM:s prisceremoni på Clarion Post Hotel i Göteborg.
Totalt korades 16 svenska mästare i årets Chark-SM.

Jokkmokks Korv & Rökeri har nu vunnit sin totalt fjärde mästartitel i charkprodukter. I år var det produkten Jokkmokks Original Falu, som fann domarnas gillande i klassen Falukorv.

Det här är otroligt stort. Tidigare har jag haft en känsla av att kunna vinna men inte den här gången och det betyder extra mycket just därför, säger Magnus Kvickström, vd för Jokkmokks Korv & Rökeri, som grundades redan 1945 och har en lång tradition att både utveckla och bevara.

Domarnas motivering: med råvaror genuint unika, rökning och kryddning välbalanserade tillika, blir denna produkt en bravur, inom vår svenska matkultur,

Syftet med tävlingen är både att bidra till den så viktiga kvalitetsutvecklingen och att göra det enklare för konsumenterna att välja riktigt bra charkprodukter i butiken. Alla produkter som når den högsta kvalitetsnivån belönas med guldmedalj, i varje klass utses dessutom en svensk mästare, säger Susanne Ekstedt, projektledare för Chark-SM.

Intresset för Chark-SM 2012 har varit rekordstort. Över 760 produkter har tävlat vilket är en stor ökning från 2010 då 560 produkter tävlade. Efter sju arrangerade tävlingar har Chark-SM etablerats som den största branschhändelsen i den svenska livsmedelsindustrin

För ytterligare information och bilder för fri publicering kontakta:
Susanne Ekstedt, SIK, projektledare för Chark-SM, tfn 010-516 66 53, susanne.ekstedt@sik.se
Magnus Kvickström, vd
Jokkmokks Korv & Rökeri, tfn 0971-102 17.
Presskontakt: Ann Waldeborn, tfn 0702-695301, ann.waldeborn@perspective.se