Chark-SM 2018 avgjort: Sveriges bästa bacon och frankfurter kommer från Göteborg

Nu är Sveriges bästa charkuterier korade i Chark-SM 2018. Signal & Andersson Charkuterifabrik blev Svensk Mästare med sitt Bacon. I år blev det dubbel vinst för Göteborg då även Göteborgsföretaget Helmut Walch Charkuteri kammade hem titeln som Svensk Mästare i Klassiskt kryddade korvar med sin Frankfurter.

För tionde gången utsågs Sveriges bästa charkuterier när Chark-SM hölls i går den 8 november i Eriksbergshallen i Göteborg. Resultatet visar att Sveriges bästa bacon kommer från Göteborg och Signal & Andersson Charkuterifabrik. Juryns motivering löd: ”Ett komplett bacon, bra sälta och lagom rökt. Funkar till ALLT!”

– Det känns stort och roligt att vinna! Vi är stolta över vårt fina bacon, säger Olof Larsson från Signal och Andersson.

Svensk Mästare i den största tävlingsklassen Klassiskt kryddade korvar blev Frankfurter från Helmut Walch Charkuteri. Juryns motivering löd: ”En elegant klassiker med alla önskade kvaliteter på plats. Smaklig både varm och kall. En fröjd för både öga och gom.”

– Den här vinsten är viktig för oss. I 40 år har vi haft den här korven och det var bland de första korvarna som vi började tillverka. Den här vinsten visar att vi faktiskt håller fin kvalitet år efter år, säger Heiko Poth från Helmut Walch Charkuteri.

Förutom de Svenska Mästarna så fick även Jakobsdals Charkuteri och Korvdelikatessen i Göteborg guldkvalitetsstämplar för sina charkuterier.

I Chark-SM tävlar charkföretagen i 17 olika kategorier allt från den bästa falukorven, köttbullarna, julskinkan och korvarna till de bästa rökta och lufttorkade charkuterierna. De cirka 700 tävlande charkuterierna från 55 företag har blindtestats av ett 40-tal domare. Alla charkuterier som är felfria i bedömningen får en guldkvalitetsstämpel som visar för konsumenterna att det är en produkt av högsta klass. I varje tävlingsklass utses också en Svensk Mästare. Chark-SM är Sveriges största kvalitetstävling för svensktillverkade livsmedel. Syftet är att både höja kvaliteten och göra det enklare för konsumenterna att välja riktigt bra charkuterier i butiken.

Tävlingsresultat finns i bifogad pdf.

För information kontakta:
Olof Larsson, Signal & Andersson Charkuterifabrik, 0708-791472
Heiko Poth, Helmut Walch Charkuteri, tfn 010-305 1131
Carina Gatzinsky, projektledare Chark-SM, tfn 010-516 67 22, e-post: carina.gatzinsky@ri.se
Annika Altskär, tävlingsledare Chark-SM, tfn 010-516 66 22, e-post annika.altskar@ri.se
Bilder för fri publicering Rebecca Sinnerstedt tfn: 070-575 09 55, e-post: rebecca.sinnerstedt@perspective.se

Chark-SM är Sveriges största kvalitetstävling för svensktillverkade livsmedel. Det är också ett av livsmedelssveriges största samlingsplatser, det räknas som kött- och charkbranschens viktigaste evenemang och har som syfte att bidra till kvalitetsutveckling och att vägleda konsumenten om vad som är bra charkuterier. Arrangemanget, som startade 2001, anordnas vartannat år och avgörs i 17 olika klasser. Charkuterierna blindtestas enligt strikta kvalitetskrav av en oberoende och kvalificerad jury med stor charkkompetens. Chark-SM 2018 arrangeras av RISE och vinnarna koras den 8 november i Eriksbergshallen i Göteborg. Huvudsponsorer är Lyckeby Culinar, Svensk Charksupport, Svenskt kött och PCS.