Chark-SM avgjort – 16 nya svenska mästare är korade Sveriges bästa köttbulle, falukorv och julskinka – och ”världens nyttigaste korv”

Göteborg 2010-10-29 Chark-SM avgjort – 16 nya svenska mästare är korade Sveriges bästa köttbulle, falukorv och julskinka – och "världens nyttigaste korv" Igår, torsdagen den 28 oktober i Göteborg, korades Sveriges bästa köttbulle, falukorv och julskinka i Chark-SM 2010, tillsammans med tretton andra vinnare i totalt 16 klasser. Bland vinnarna fanns även "Världens nyttigaste korv" i klassen innovativa produkter.
– Köttbullar, falukorv, julskinka och varmkorv är charkvaror som ligger många svenskar varmt om hjärtat. Tävlingen ger konsumenterna möjlighet att få reda på vilka charkprodukter som är riktigt bra. Vem vill inte veta vilken som är den bästa julskinkan eller köttbullen inför jul, säger Susanne Ekstedt, projektledare för Chark-SM på SIK.

I klassen innovativa produkter, för produkter som inte behöver finnas på marknaden, vann "Världens nyttigaste korv".

– Det är positivt att företag testar sina innovativa idéer i den här klassen. Arbetsnamnet "Världens nyttigaste korv" är kanske att ta i lite, men det är en intressant produkt. Företaget har minskat salthalten, Värmlands Chark, som tillverkar Sveriges bästa köttbulle, var glada och stolta över vinsten.
använt rapsolja och tillsatt olika spännande kryddor. Detta är tänkt att marknadsföras med nya grepp som "storytelling" och jag hoppas att de jobbar vidare med idén och produkten, säger Susanne Ekstedt.

Chark-SM är en kvalitetstävling där alla helt felfria produkter får guldmedalj. Guldmedaljen blir därmed en tydlig kvalitetsstämpel för produkten. Utifrån guldmedaljörerna utses en Svensk Mästare. En lista över alla guldvinnande produkter finns på www.charksm.se.

Alla Svenska Mästare i Chark-SM 2010 Företag Produkt Klass Scan AB Jägarfalukorv Falukorv Värmlands Chark AB Köttbullar Svenska Favoriter Köttbullar NyhlénsHugosons Chark AB NyhlénsHugosons kokt julskinka Julskinka Carl Schütz Eftr AB Grillad Rostbiff Hela köttprodukter, kokta Jokkmokks Korv & Rökeri Samiskt Rökt skinka Hela köttprodukter, rökta NyhlénsHugosons Chark AB NyhlénsHugosons tirolerskinka Lufttorkade/kallrökta, hela köttprodukter Siljans Chark AB Varmkorv Varmrökt småkorv, smal Carlströms Kött & Chark AB Paparazzi Varmrökt småkorv, tjock Gunnar Dafgård AB Ost & baconkorv Skinnfri korv Bastuträsk Charkuteri AB Pölsa Grova emulsionsprodukter ELLO i Lammhult AB Lammhults Syrliga Isterband Isterband Direkt Chark AB Salami Lufttorkad Kallrökt korv, ej kylförvaring Korvpojkarna AB Salami Kallrökt korv, kylförvaring Foodmark Sweden AB Gottfrids Familjeleverpastej Pastej/sylta Signal & Anderssons Charkuterifabrik AB Världens nyttigaste korv Innovativa produkter MälarChark AB Ekologisk Chorizo Ekologiska produkter

För ytterligare information: Susanne Ekstedt, projektledare för Chark-SM, SIK, tfn 010-516 66 53 Pressansvarig: Anna Creutz, 031-701 33 36 Bilder för fri publicering: www.charksm.se eller kontakta Anna Creutz.