Chark-SM avgjort i Göteborg – 15 nya svenska mästare korade – Presentförpackade salamipraliner vinnare i den nya innovativa klassen

Med årets vinnare i Chark-SM:s klass för nya innovativa produkter, tar charkprodukterna steget in bland delikatess- och lyxvarorna. Jakobsdals Chark i Göteborg vann med salamipraliner i ”chokladkartong” och salamiflarn i exklusiv cellofanförpackning. Tillsammans med Jokkmokks Korv, Lindvalls Chark och Munka Charkuteriet blev Jakobsdals Chark tvåfaldiga svenska mästare.

– Istället för en chokladask kan man nu ta med sig salamipraliner till fördrinken när man går bort. Vi hoppas att salamipralinerna och salamiflarnen ska kunna finnas i butikerna till jul och nyår, säger Maria Skårberg, vd Jakobsdals Chark.

Arrangörerna för Chark-SM har i år satsat extra mycket på den innovativa klassen.
– Vi har fått in riktigt spännande produkter, där Jakobsdals lyxiga presentförpackningar var allra bäst. Självklart ska charkprodukter kunna vara lika lyxigt och festligt som exempelvis choklad eller ost, säger Susanne Ekstedt, ansvarig för Chark-SM.

Utöver i den innovativa klassen har ytterligare 14 svenska mästare korats. Ovanligt för i år var att fyra företag, Jokkmokks Korv, Lindvalls Chark, Munka Charkuteriet och Jakobsdals Chark, tog hem två SM-titlar var.
– Produkterna håller mycket hög kvalitet och vi har återigen fått bevis på att en vinst i Chark-SM är en viktig kvalitetsstämpel och ett försäljningsargument mot slutkonsument, säger Susanne Ekstedt.

Alla Svenska Mästare i Chark-SM 2008
Företag / Klass / Ort