Chark-SM skänker ett ton högklassiga charkprodukter till Stadsmissionen, Räddningsmissionen och Frälsningsarmén

Idag, måndagen den 6 oktober delar Chark-SM 2008 ut högklassiga charkprodukter från domarbedömningarna som avslutades i slutet av förra veckan. På SIK (Institutet för Livsmedel och Bioteknik ) i Delsjön i Göteborg fanns representanter från Stadsmissionen, Räddningsmissionen och Frälsningsarmén på plats för att hämta sammanlagt ett ton svenska kött- och charkprodukter.

– Det här bidraget kommer att göra stor nytta för oss. Vi har 200-300 personer som kommer till Stadsmissionen varje dag för att få ett lagat mål mat eller få med sig lite mat hem, säger Lasse Buxfeldt på fältavdelningen för Johanneskyrkan på Stadsmissionen. Vi är tacksamma för alla bidrag som vi får och Chark-SM:s bidrag kommer att hjälpa många behövande.

Kött- och charkprodukterna som nu skänks bort har skickats som bidrag till Chark-SM 2008 och har under två dagar bedömts av en jury bestående av 30 domare från charkindustrin och handeln samt representanter för konsumentledet. Eftersom juryn bara provsmakar på de deltagande produkterna blir det mycket över.

– Totalt har vi bedömt över 530 olika produkter under två dagar och vi är glada över att kunna dela med oss av det som inte användes vid bedömningen, säger Susanne Ekstedt, projektledare för Chark-SM på SIK.

Huvudsponsorer för Chark-SM 2008 är Eurofins Food & Agro Sweden AB, Lyckeby Culinar AB, Nemco AB och Svensk Charksupport AB.