Christer Ridderheim först med att bli Årets Charkprofil i Chark-SM 2010

Årets Charkprofil delades i år ut för första gången. Priset har instiftats för att lyfta fram en person, organisation eller ett företag som genom nytänkande, innovation eller målmedvetet arbete har stimulerat och inspirerat till fortsatt utveckling inom den svenska kött- och charkindustrin.

– Det känns otroligt roligt att i år kunna presentera det här nya priset och Christer Ridderheim som Årets Charkprofil, säger Susanne Ekstedt, projektledare för Chark-SM på SIK.

Christer Ridderheim har fått priset delvis för att han har satt in charkprodukter i nya sammanhang.

– Kreativitet är otroligt viktigt och något som jag arbetar mycket med. Priset hamnar helt rätt i tid i och med att det börjar hända mycket i branschen och jag hoppas att det ska kunna sporra till ytterligare kreativitet och att Sveriges charkproducenter blir ännu mer framgångsrika både här och internationellt. Vi är redan duktiga på att vara kreativa i Sverige, men om vi blir ännu duktigare finns det stora exportmöjligheter till exempelvis Europa, säger Christer Ridderheim.

Motiveringen för valet av Christer Ridderheim är: Utnämnelsen Årets Charkprofil 2010 tilldelas en pionjär och entreprenör som genom engagemang och matglädje berikat den svenska matkulturen med allt från ölkorvar till tapas. Med konceptet Lilla Saluhallen har han skapat en rikstäckande logistiklösning för småskaliga aktörer. Lokala specialiteter når nya marknader och nya konsumenter och skapar en spännande mångfald i butiker över hela landet. Han har dessutom satt in charkprodukter i nya sammanhang, och öppnat svenskarnas ögon för nya smakupplevelser.

Juryn representerar flera delar av livsmedelsbranschen: Stellan Löfving, chefredaktör och ansvarig utgivare Foodwire, Fredrik Andersson, köksmästare Tvåkanten Göteborg, Sveriges Köttkock 2009, Lotta Hultén, initiativtagare och mässansvarig Passion för mat, Åke Rutegård, vd Kött- och Charkföretagen, Klas Hesselman, vd SIK

För ytterligare information: Susanne Ekstedt, projektledare för Chark-SM, SIK, tfn 010-516 66 53 Pressansvarig: Anna Creutz, 031-701 33 36 Bilder för fri publicering: www.charksm.se eller kontakta Anna Creutz.