Klimatanpassad korv och ekologiska produkter prisas under Chark-SM 2016

Idag, torsdagen 27 oktober koras årets vinnare i Chark-SM. För första gången delar man också ut hedersutmärkelser för klimatanpassade produkter. Mottagarna är Andersson & Tillman för deras 50/50 original korv, och HKScan för deras klimatanpassade koncept där de tar ansvar genom hela värdekedjan. Hedersutmärkelsen för ekologiska produkter gick till MälarCharks ekologiska prinskorv.

– Vi känner oss väldigt stolta, det är en viktig fråga för vårt företag, och hela branschen. Det är alltid roligt när ens arbete uppmärksammas och det bekräftas att man gör något bra, säger Johan Persson, kategorichef HkScan.

Uppsalaföretaget Andersson & Tillman fick hedersutmärkelsen för sin korv 50/50 original som består till hälften av grönsaker, till hälften av kött.
– Detta känns otroligt bra, miljö och klimat är viktigt och vi vill dra vårt strå till stacken, säger Johan Persson, platschef på Andersson & Tillman.

– Vår huvudsponsor Culinar tog initiativet till hedersutmärkelsen för klimatanpassade produkter för två år sedan, och idag får vi äntligen dela ut den tillsammans. Att tillverka klimatanpassade charkprodukter är relativt nytt och vi ville med utmärkelsen uppmuntra företagen att driva den här frågan, något vi verkligen fått gensvar på. Det är också roligt att det var rekordmånga ekologiska produkter i år, säger Susanne Ekstedt, projektledare på SP Food and Bioscience som arrangerar Chark-SM.

Chark-SM är Sveriges största kvalitetstävling för svensktillverkade livsmedel. Syftet med tävlingen är både att bidra till att höja kvaliteten men också att göra det enklare för konsumenterna att välja riktigt bra charkuterier i butiken.

Resultaten i de 16 tävlingsklasserna avslöjas ikväll den 27 oktober på www.charksm.se

Motiveringar
Hedersutmärkelse Ekologiska produkter
MälarChark - Ekologisk Prinskorv
En genuin hantverksprodukt med traditionell kryddning som ger den en perfekt balanserad smak. En prins som är kung bland de ekologiska produkterna!

Hedersutmärkelse Klimatanpassade produkter
Andersson & Tillman - 50/50-original
Att utveckla en produkt med guldkvalitet är en prestation i sig. Här har vi en guldkorv som också lyckats med utmaningen att göra en stor tjänst för klimatet. Svenska basråvaror med klimatsmarta val som morötter och gula ärtor gör skillnad för klotet. En korv i tiden!

HKScan - Klimatanpassat koncept
Vi lyfter fram ett företag som tar ansvar i hela värdekedjan. Med utveckling av ett helt nytt koncept med grönare klimatanpassade produkter, med systematisk utfasning av fossil energi, koll på svinnet, ökad kompetens kring hållbarhetsfrågor och kanske allra viktigast – ett engagemang och samarbete för att minska klimatpåverkan i primärproduktionen. Isbjörnarna bugar och tackar!

För ytterligare information kontakta:
Susanne Ekstedt, projektledare Chark-SM, SP Food and Bioscience, tfn: 010-516 66 53,

e-post: susanne.ekstedt@sp.se
Håkan Christensson, vice vd Culinar, tfn: 044-587 01, e-post: hakan.christensson@culinar.se
Johan Persson, kategorichef HkScan, tfn: 070-355 46 80

Jesper Gunnarsson Berg, vd Andersson & Tillman, tfn: 070-350 17 67
Hanna Larsson, marknad och sälj MälarChark, tfn: 073-600 62 65
Bilder för fri publicering Rebecca Sinnerstedt, tfn: 070-575 09 55, e-post: rebecca.sinnerstedt@perspective.se

Chark-SM är Sveriges största kvalitetstävling för svensktillverkade livsmedel. Det är också ett av livsmedelssveriges största samlingsplatser, det räknas som kött- och charkbranschens viktigaste evenemang och har som syfte att bidra till kvalitetsutveckling och att vägleda konsumenten om vad som är bra charkuterier. Arrangemanget, som startade 2001, anordnas vartannat år och avgörs i 16 olika klasser. Charkuterierna blindtestas enligt strikta kvalitetskrav av en oberoende och kvalificerad jury med stor charkkompetens. Chark-SM 2016 arrangeras av SP Food and Bioscience och vinnarna koras den 27 oktober i Eriksbergshallen i Göteborg. Huvudsponsorer är Lyckeby Culinar, Svensk Charksupport, Svenskt kött och PCS.