Mat-Tina på plats i Göteborg när Chark-SM 2008 avgörs – ”Det är coolt att det finns en tävling i charkprodukter”

Vid en stor bankett på kvällen den 16 oktober avgörs vilka svenska charkföretag som i två år framåt kan titulera sig svenska mästare. De 16 vinnande företagen får sina priser av TV-kocken och Let’s Dance-stjärnan Tina Nordström, som finns på plats när den prestigefyllda tävlingen avgörs på Svenska Mässan.

– Svenskt kött håller mycket hög kvalitet. Därför känns det angeläget för mig att främja den svenska köttindustrin, säger Tina Nordström. Mitt engagemang har hittills handlat mycket om arbetet ute på olika gårdar, så nu känns det roligt att även få vara med på lite mer finlir med chark och skinkor. Det är coolt att det finns en tävling i charkprodukter som sporrar företagen.

I år har arrangörerna satsat extra mycket på den innovativa klassen. Antalet bidrag har mer än fördubblats jämfört med förra Chark-SM, 2006.
– Den innovativa klassen känns väldigt spännande. Det ska bli roligt att se vad företagen har hittat på, säger Tina.

I årets upplaga av Chark-SM har 530 produkter från 65 företag bedömts – en succé både vad gäller antal deltagare, produkter och inte minst vad gäller kvaliteten på de tävlande bidragen.
– Tina Nordström är en stark profil i mat-Sverige som förknippas med hög kvalitet på slutprodukter och råvaror. Hon är engagerad och har en naturlig koppling till branschen varför det är mycket glädjande att ha henne som prisutdelare, säger Susanne Ekstedt, ansvarig för Chark-SM på SIK Forum, och fortsätter:

– Ett av målen med Chark-SM är att stimulera till ökad kvalitet på svenska charkprodukter. Det är tydligt utifrån intresset i branschen att en vinst är av stor betydelse och en viktig kvalitetsstämpel för de företag som blir svenska mästare. Kort sagt är en vinst ett försäljningsargument mot slutkonsument, säger Susanne Ekstedt.

Huvudsponsorer för Chark-SM 2008 är Eurofins Food & Agro Sweden AB, Lyckeby Culinar AB, Nemco AB och Svensk Charksupport AB.