Pressinbjudan till Chark-SM 2010: Prisutdelning och stor konferens Sveriges bästa julskinka och Årets Charkprofil koras i Chark-SM 2010

Den 28 oktober i Göteborg 2010 koras 16 svenska mästare i Chark-SM 2010, däribland Sveriges bästa julskinka, köttbulle och falukorv. Redan på eftermiddagen kommer vinnaren i klassen julskinka att offentliggöras och Årets Charkprofil att utses. Den stora prisutdelningen hålls sedan vid en bankett under kvällen. Under dagen anordnas även en stor konferens där bland annat sänkt temperatur i kyldiskarna diskuteras. Arrangemanget slår i år rekord i antalet besökare och är numera svensk livsmedelsindustris största branschhändelse.

Prisutdelning Sveriges bästa julskinka 573 produkter från 57 företag i 16 klasser har bedömts av en 30-mannajury. Av produkterna utses 16 svenska mästare, i lika många klasser. Den stora prisutdelningen är på kvällen, men redan på eftermiddagen koras Sveriges bästa julskinka.

Årets Charkprofil utses Årets Charkprofil är branschens nya stora pris som tilldelas en person, organisation eller ett företag som genom nytänkande, innovation eller målmedvetet arbete stimulerat och inspirerat till fortsatt utveckling inom den svenska kött- och charkbranschen.

Sänkt temperatur i kyldiskarna – ett sätt att minska matsvinnet? Under Den Stora Charkdagen hålls även en stor konferens. Med lägre temperaturer i kyldiskarna kan produkternas hållbarhetstid förlängas, alternativt salthalten sänkas och tillsatserna minskas. Vad talar för och vad talar emot? Diskussion mellan konsumentorganisation, handel och leverantörer. Vad: Pressinbjudan prisutdelning Chark-SM 2010 och konferens Tid: Torsdagen den 28 oktober Prisutdelning Sveriges bästa julskinka och Årets Charkprofil klockan 13.00 Sänkt temperatur i kyldiskarna klockan 10.30 Plats: Eriksbergshallen, Göteborg Kontaktperson: Susanne Ekstedt, projektledare Chark-SM, 010-516 66 53

Följande klasser kommer att få nya svenska mästare: 1. Falukorv (Sveriges enda namnskyddade charkprodukt) 2. Köttbullar 3. Julskinka (kokt) 4. Hela köttprodukter, kokta 5. Hela köttprodukter, rökta 6. Lufttorkade/kallrökta, hela köttprodukter 7. Varmrökt småkorv, smal 8. Varmrökt småkorv, tjock 9. Skinnfri korv 10. Grova emulsionsprodukter 11. Isterband 12. Kallrökt korv – ej kylförvaring 13. Kallrökt korv – kräver kylförvaring 14. Pastej/sylta 15. Innovativa produkter (behöver ej finnas på marknaden) 16. Ekologiska produkter (uppfyller EU:s förordning för ekologisk produktion)

För ytterligare information: Susanne Ekstedt, projektledare för Chark-SM, tfn 010-516 66 53, www.charksm.se Magnus Därth, KCF – tfn 0768-426533, www.kcf.se Pressansvarig och ackreditering: Anna Creutz, 031-701 33 36 Bilder för fri publicering: www.charksm.se eller kontakta Anna Creutz.