Pressinbjudan till domarbedömningar inför Chark-SM 2010 – Chark-SM utser Sveriges bästa julskinka och köttbulle

Pressinbjudan till domarbedömningar inför Chark-SM 2010 Chark-SM utser Sveriges bästa julskinka och köttbulle

Den 29 och 30 september hålls domarbedömningarna för Chark-SM 2010. Nytt för i år är klasserna julskinka och köttbullar. Antalet tävlande produkter är dessutom större än någonsin med 573 produkter från 57 företag. Arrangörerna SIK och branschorganisationen Kött och Charkföretagen (KCF) har nöjet att bjuda in media att närvara vid domarbedömningarna den 29 september. Prisutdelningen hålls den 28 oktober 2010 i Göteborg.

– Det finns ett stort intresse för både julskinka och köttbullar och detta är första gången som man gör en opartisk kvalitetsbedömning och utser Sveriges bästa produkter. Julskinka är en speciellt intressant produkt eftersom den nästan bara finns i Sverige och köttbullar ligger de flesta svenskar varmt om hjärtat. Chark-SM har som målsättning att lyfta fram svenska charkprodukter av mycket hög kvalitet och inspirera branschen. Därför är vi stolta över att vi i år kommer att utse den allra bästa julskinkan och den allra godaste köttbullen, säger Susanne Ekstedt, projektledare för Chark-SM.

Utöver julskinka och köttbullar är även ekologiska produkter en ny bedömningsklass. Totalt bedöms 573 produkter från 57 svenska charkföretag av den drygt 30 personer starka domarpanelen. Juryn består av kunniga representanter från köttbranschen, handeln och konsumenterna.

Chark-SM är uppdelat i 16 klasser. Varje klass bedöms utifrån en rad olika kriterier. Produkterna är avidentifierade och kodade och bedöms utifrån utseende, doft, smak, konsistens etc. Den bästa produkten i varje klass koras till svensk mästare vid en stor prisutdelning den 28 oktober i Eriksbergshallen i Göteborg.

– Chark-SM är branschens viktigaste händelse. Den har stor betydelse för produktutvecklingen och för att stimulera till allt bättre kvalitet på de svenska charkprodukterna. Intresset för tävlingen ökar hela tiden. Framgångar i Chark-SM är viktiga säljargument gentemot slutkonsument och handel, säger Susanne Ekstedt.

Vad: Pressinbjudan till bedömning av tävlingsbidrag till Chark-SM 2010 Tid: Onsdagen den 29 september kl 10.30 – 12.00 Plats: SIK, Frans Perssons väg 6, Delsjömotet, Göteborg Kontaktperson: Susanne Ekstedt, projektledare, Chark-SM, 010-516 66 53

För ytterligare information: Susanne Ekstedt, projektledare för Chark-SM, tfn 010-516 66 53, www.charksm.se Magnus Därth, KCF – tfn 08-762 65 33, www.kcf.se Pressansvarig: Anna Creutz, 031-701 33 36 Bilder för fri publicering: www.charksm.se eller kontakta Anna Creutz.

Chark-SM arrangeras av SIK (SIK - Institutet för Livsmedel och Bioteknik) och branschföreningen Kött och Charkföretagen (KCF). Tävlingen startade 2001, anordnas vartannat år och avgörs i sexton olika klasser. I år koras de svenska mästarna i Chark-SM 2010 den 28 oktober i Göteborg. Chark-SM är ett återkommande arrangemang som har som ambition att värna om och utveckla den svenska köttbranschen. Huvudsponsorer 2010 är Lyckeby Culinar AB, Nimo-KG Transportsystem AB, Nordfalks Industri AB och Svensk Charksupport AB.