Pressinbjudan till domarbedömningarna i rekordstort Chark-SM – 760 produkter i 16 klasser

Det är i Chark-SM, kött- och charkbranschens viktigaste kvalitetsarrangemang, som Sveriges bästa charkprodukter utses. I Chark-SM tävlas det i 16 klasser om allt från den bästa julskinkan, falukorven och salamin till de bästa köttbullarna. Ett 40-tal kunniga domare bedömer de totalt 760 produkterna under två dagar, den 3 och den 4 oktober.

Arrangörerna, Institutet för Livsmedel och Bioteknik AB, SIK, och branschorganisationen Kött- och Charkföretagen, KCF, har nöjet att bjuda in media att närvara vid domarbedömningarna på SIK i Göteborg den 3 oktober klockan 14.00.

– Chark-SM är branschens viktigaste arrangemang, som både ska bidra till kvalitetsutveckling och underlätta för konsumenterna att välja bra produkter i butiken. Vi slår dessutom rekord i år med 200 fler produkter än under Chark-SM 2010, säger Susanne Ekstedt, projektledare för Chark-SM.

Under de två dagarna, den 3 och den 4 oktober, kommer 40 domare att mycket noga bedöma bland annat smak, arom, utseende, struktur och konsistens. Produkterna är avidentifierade och kodade under bedömningen.
– I domarpanelen ingår ett antal av Sveriges mest kunniga personer inom charkproduktion men också generellt matintresserade personer som företräder konsumentsidan, handeln samt kött- och charkbranschen. Totalt cirka 40 personer, säger Susanne Ekstedt.

Vad: Pressinbjudan till bedömning av tävlingsbidrag till Chark-SM 2012
Tid: Onsdagen den 3 oktober kl. 14.00-15.30.
Plats: SIK, Frans Perssons väg 6, Delsjömotet, Göteborg
Anmäl till: Ann Waldeborn, 0702-69 53 01, ann.waldeborn@perspective.se

Produkter av särskilt hög kvalitet belönas med en guldmedalj. I alla 16 tävlingsklasserna utses dessutom en svensk mästare. Prisutdelningen hålls den 1 november på Clarion Hotel Post i Göteborg.

För ytterligare information och bilder för fri publicering kontakta:
Susanne Ekstedt, SIK, projektledare för Chark-SM, tfn 010-516 66 53, susanne.ekstedt@sik.se
Presskontakt: Ann Waldeborn, tfn 0702-695301, ann.waldeborn@perspective.se

Chark-SM arrangeras av SIK (SIK - Institutet för Livsmedel och Bioteknik) och branschorganisationen Kött och Charkföretagen. Arrangemanget, som startade 2001, anordnas vartannat år och avgörs i 16 olika klasser. 2012 deltar drygt 60 företag med över 760 produkter i Chark-SM. Prisutdelningen i Chark-SM är den 1 november. Chark-SM räknas som kött- och charkbranschens viktigaste evenemang och har som syfte att bidra till kvalitetsutveckling och att vägleda konsumenten om vad som är en bra charkprodukt

Snabbfakta

Det är i Chark-SM, kött- och charkbranschens viktigaste kvalitetsarrangemang, som Sveriges bästa charkprodukter utses. I Chark-SM tävlas det i 16 klasser om allt från den bästa julskinkan, falukorven och salamin till de bästa köttbullarna. Ett 40-tal kunniga domare bedömer de totalt 740 produkterna under två dagar, den 3 och den 4 oktober. Arrangörerna, Institutet för Livsmedel och Bioteknik AB, SIK, och branschorganisationen Kött- och Charkföretagen, KCF, har nöjet att bjuda in media att närvara vid domarbedömningarna på SIK i Göteborg den 3 oktober klockan 10.30.