RÄTTELSE - Jurybedömningen i Chark-SM 2006 är avslutad - Över 1000 kg högklassiga charkprodukter till Frälsningsarmén, Räddningsmissionen och Stadsmissionen

Idag, måndagen den 16 oktober delade Chark-SM 2006 ut högklassiga charkprodukter från jurybedömningen som avslutades i slutet av förra veckan.
På SIK (Institutet för Livsmedel och Bioteknik ) i Delsjön utanför Göteborg fanns representanter från Frälsningsarmén, Räddningsmissionen och Stadsmissionen för att hämta över ett 1000 kg svenska kött- och charkprodukter till ett värde av cirka 125 000 kronor.

– Det här bidraget kommer att göra stor nytta för oss. Vi lagar över hundra varma mål mat om dagen och vi är helt beroende av hjälp från olika håll. Chark-SM:s bidrag gör att vi kan laga mat till behövande i flera veckor och även frysa in för framtiden, säger Mikael Albertsson, enhetschef på Räddningsmissionen.

Kött- och charkprodukterna som nu delas ut har skickats som bidrag till Chark-SM 2006 och har under två dagar bedömts av en jury bestående av 25 personer från charkindustrin och butikskedjor. Eftersom juryn bara provsmakar produkterna och de deltagande företagen ofta skickar många produkter av samma slag blir det mycket över.

– Totalt har vi bedömt över 550 olika produkter under två dagar och vi är glada över att kunna dela med oss av det som inte användes vid bedömningen, säger Svein Berg, SIK Forum och projektledare Chark-SM.