Sveriges bästa charkprodukter korade i Chark-SM 2016: Vindelns rökeri blev Svensk Mästare med Vindelnrökt fläskkarré

Igår, 27 oktober, korades Sveriges bästa charkuterier i Chark-SM 2016. Vindelns Rökeri blev Svensk Mästare i tävlingsklassen Rökta helköttsprodukter med sin Vindelnrökta fläskkarré. Glada medarbetare tog emot priset i Eriksbergshallen i Göteborg.

– Det känns fantastiskt, vi tror på det vi gör. Detta visar att det traditionella hantverksmässiga faktiskt håller, säger Fredrik Jonson, fläskhantverkare på Vindelns Rökeri.

Domarnas motivering löd: En bra förädlad styckningsdetalj. En produkt som rätt igenom håller vad den lovar. Vacker att se på. Mör och saftig. Balanserad smak och tydlig rökighet.

Vindeln fick förutom SM-titeln ytterligare fyra kvalitetsstämplar, varav två i guld.

– Chark-SM är Sveriges största kvalitetstävling för svensktillverkade livsmedel. Alla tävlande charkuterier har blindtestats enligt strikta kvalitetskrav av en kunnig domarpanel, för att kunna utse Sveriges bästa charkuterier, säger Susanne Ekstedt, projektledare på SP Food and Bioscience som arrangerar Chark-SM.

Syftet med tävlingen är både att bidra till att höja kvaliteten men också att göra det enklare för konsumenterna att välja riktigt bra charkuterier i butiken. Alla produkter som når den högsta kvalitetsnivån belönas med en kvalitetsstämpel i guld och bland dem utses en Svensk Mästare i varje klass. 750 charkuterier från 61 olika företag var anmälda till tävlingen. De tävlade i 16 olika klasser, alltifrån julskinka, köttbullar och hamburgare till salami och korvar av alla dess slag.

Även flera andra charkuterier från Norrland tog hem guldkvalitetsstämplar, till exempel Nordchark och Nyhlén Hugossons i Luleå, Petterssons Chark i Boden, Grilstad i Östersund och Familjen Hansens Charkuteri i Umeå. Tävlingsresultaten finns i bifogad pdf.

För ytterligare information kontakta:
Susanne Ekstedt, projektledare Chark-SM, SP Food and Bioscience, tfn: 010-516 66 53,
e-post: susanne.ekstedt@sp.se
Fredrik Jonson, fläskhantverkare Vindelns Rökeri tfn: 0933 100 39
Bilder för fri publicering Rebecca Sinnerstedt tfn: 070-575 09 55, e-post: rebecca.sinnerstedt@perspective.se

Chark-SM är Sveriges största kvalitetstävling för svensktillverkade livsmedel. Det är också ett av livsmedelssveriges största samlingsplatser, det räknas som kött- och charkbranschens viktigaste evenemang och har som syfte att bidra till kvalitetsutveckling och att vägleda konsumenten om vad som är bra charkuterier. Arrangemanget, som startade 2001, anordnas vartannat år och avgörs i 16 olika klasser. Charkuterierna blindtestas enligt strikta kvalitetskrav av en oberoende och kvalificerad jury med stor charkkompetens. Chark-SM 2016 arrangeras av SP Food and Bioscience och vinnarna koras den 27 oktober i Eriksbergshallen i Göteborg. Huvudsponsorer är Lyckeby Culinar, Svensk Charksupport, Svenskt kött och PCS.

Citat

– Det känns fantastiskt, vi tror på det vi gör. Detta visar att det traditionella hantverksmässiga faktiskt håller.
Fredrik Jonson, fläskhantverkare på Vindelns Rökeri.