Sveriges bästa julskinka har utsetts i Chark-SM 2010

Klassen julskinka är ny för Chark-SM 2010. Bäst av alla produkter i klassen var företaget NyhlénsHugosons med "NyhlénsHugosons kokt julskinka".

– Det känns jättekul att vinna i den här klassen. Vi har jobbat i många år med att tillverka julskinka och det är roligt att en oberoende jury tycker att vår skinka är lika bra som vi gör. Julskinkan säljs över hela Norrland, säger Leif Johansson, platschef på NyhlénsHugosons.
Mikael Hugoson, vd, och Leif Johansson, platschef Högsta möjliga betyg i tävlingen fick även "Gourmet Julskinka" från Scan.

Bedömningskriterierna i klassen har byggts på den traditionella svenska julskinkan. – Det viktigaste för vinnarna är att de har en typisk julskinkssmak och karaktär som skiljer sig från vanlig kokt skinka och bygger på den långa tradition av julskinka som vi har i Sverige. Domarpanel bestod av personer med lång erfarenhet av den här typen av produkter för att kunna göra en korrekt bedömning. Det handlar bland annat om en bra balans mellan sälta och sötma. Julskinkan ska också vara bra i konsistensen med bra tuggmotstånd, ha en distinkt fettrand, fin form och se aptitlig ut i färgen, säger Dan Melin, tävlingsledare för Chark-SM.

Chark-SM är en kvalitetstävling där alla helt felfria produkter får guldmedalj. Guldmedaljen blir därmed en tydlig kvalitetsstämpel för produkten. Utifrån guldmedaljörerna utses en Svensk Mästare. En lista över alla guldvinnande produkter publiceras efter prisutdelningen den 28:e oktober på www.charksm.se.
För ytterligare information: Susanne Ekstedt, projektledare för Chark-SM, SIK, tfn 010-516 66 53 Pressansvarig: Anna Creutz, 031-701 33 36 Bilder för fri publicering: www.charksm.se eller kontakta Anna Creutz.