Västsverige bäst på innovation inom chark - Fjärde gången ett Göteborgsföretag vinner

Igår, torsdagen 30 oktober, avgjordes Chark-SM 2014 – Sveriges största kvalitetstävling för svensktillverkade livsmedel. Vinnare i den innovativa klassen var Direkt Chark med nyheten ”Rostbiff bake off”. Det är fjärde gången i rad som den innovativa klassen vinns av ett Göteborgsföretag.

Rosbiff bake off är ett helt nytt sätt att tänka i charkdisken, på samma sätt som när butiksbakat bröd kom till butikerna. Rostbiffen levereras marinerad till butik, som sedan kryddar och grillar rostbiffen.

– Butikerna kan sätta sin egen prägel på rostbiffen. Den blir också fräschare och exklusivare. Man lyfter helt enkelt kvaliteten ett snäpp och ger samtidigt kunden en bättre upplevelse, säger Dan Melin, produktchef på Direkt Chark.

Förra och förrförra Chark-SM var det Göteborgsföretaget Signal&Andersson charkuterifabrik som vann, senast med sin låda ”Hemmacharken” för dem som vill göra egen korv. Gången innan var det med ”Världens nyttigaste korv”. Även Jakobsdals Charkuteri har vunnit med salamibitar i presentförpackning, där idén var att presentera och sälja salami på samma sätt som man säljer lyxig choklad.

– De Göteborgsbaserade charkuterierna är duktiga på innovation och arbetar mycket med det. Det är spännande att se hur charkområdet utvecklas och hur man hittar nya arbetssätt och produktidéer. Den innovativa klassen är viktig för att uppmuntra och uppmärksamma utvecklingsarbetet, säger Susanne Ekstedt, projektledare för Chark-SM på SIK.

Chark-SM är Sveriges största kvalitetstävling för svensktillverkade livsmedel. Charkuterierna blindtestas enligt strikta kvalitetskrav av en oberoende och kvalificerad jury med stor charkkompetens. Chark-SM är också Sveriges största branscharrangemang för livsmedelsindustrin, och slog 2014 återigen rekord med över 780 tävlande produkter.

För ytterligare information och bilder för fri publicering kontakta:
Susanne Ekstedt, SIK, projektledare för Chark-SM, tfn 010-516 66 53, susanne.ekstedt@sik.se
Presskontakt: Anna Creutz, tfn 0703-08 10 77, anna.creutz@perspective.se

Chark-SM är Sveriges största kvalitetstävling för svensktillverkade livsmedel. Det är också ett av Livsmedelssveriges största samlingsplatser, räknas som kött- och charkbranschens viktigaste evenemang och har som syfte att bidra till kvalitetsutveckling och att vägleda konsumenten om vad som är bra charkuterier. Arrangemanget, som startade 2001, anordnas vartannat år och avgörs i 16 olika klasser. Charkuterierna blindtestas enligt strikta kvalitetskrav av en oberoende och kvalificerad jury med stor charkkompetens. Chark-SM arrangeras av SIK - Institutet för Livsmedel och Bioteknik och branschorganisationen Kött och Charkföretagen. I Chark-SM 2014 deltog drygt 60 företag med över 780 produkter. De svenska mästarna korades i Göteborg den 30 oktober.