Charlotte Olsson designar för Ballograf.

Report this content

Återvinningskonstnären Charlotte Olsson har ingått ett unikt samarbete med pennföretaget Ballograf. Det är deras klassiska modell ”deskset” som nu är prytt med konstnärinnans sprudlande champagnemotiv. Lanseringen kommer att ske på Bokmässan i Göteborg.

• När jag blev tillfrågad av Ballografs VD Peter Orrgren ifall jag ville formge en penna åt dem var svaret självklart ja, eftersom detta är ett företag som jag verkligen beundrar, säger Charlotte.

Redan 1945 började Ballograf sin produktion i ett garage i Göteborg och idag kan de stoltsera med att vara Sveriges enda penntillverkare. Genom åren har de kontinuerligt utvecklat och förbättrat sina produkter, så det är med gott samvete de ger livstidsgaranti på varje stiftpenna och kulspetspenna som lämnar deras fabrik.

• Ett hållbart tänk för en hållbar framtid, vilket stämmer mycket bra överens med mina egna värderingar, säger Charlotte Olsson.

Deskset lanserades första gången 1961, och har med åren för många blivit synonymt med varumärket Ballograf. Tillverkningen sker fortfarande i Sverige och monteringen går i sju steg som utförs för hand i fabriken i Västra Frölunda. Även konstnären Charlotte Olsson har sin hemmahamn i Göteborg, vilket gör att detta är ett lokalproducerat samarbete. Något som Charlotte tycker känns fantastiskt då det bidrar till en hållbar livsstil.

Grunden till pennan är svart med guldpläterade detaljer och runtomkring virvlar Charlotte Olssons klassiska champagneflaskor. Originalmönstret är skulpterat på samma sätt som all Charlottes konst av återvunnet material. I det här fallet handlar det om gammalt hantverk såsom spetsar, virkningar och broderier. Charlotte skulpterade mönstret på en stor rund klocka som inte längre fungerade och sedan har det minskats ner för att passa till deskset. Sedan har konstnären för hand målat små gulddetaljer på, vilket gör varje penna till ett helt unikt litet konstverk.

• Jag funderade noga på vilket motiv jag skulle välja att pryda pennan med. För ungefär sju år sedan började jag intressera mig för mellankrigstiden och "La Belle Epoque”. En era av fred och välstånd i Europa från slutet av 1800-talet till början av första världskriget. Den europeiska konsten hade sina glansdagar och champagnen bubblade. Just champagnens lekfullhet inspirerar mig mycket. Magi! Glädje! Fest! När jag väl hade börjat bubbla kunde jag inte sluta. För mig handlar det om att sprida positiva vibrationer, säger Charlotte Olsson.

Vill du ha en handsignerad penna av Charlotte Olsson ska du bege dig till Ballografs monter B09:03 på Bokmässan i Göteborg som i år är öppen mellan 28/9 - 1/10

Charlotte Olsson
Konstnär
charlotte@charlotteolsson.se
Bakom Charlotte Olssons glädjefulla målningar ligger ett viktigt budskap gömt. Det handlar om att ta vara på det som redan finns och vara varsam om jordens resurser. Av gamla spetsar, broderier och annat återvunnet material skulpterar hon på gamla ramar. Av respekt för det återvunna material som Charlotte skapar av gör hon endast original – aldrig några tryck eller kopior. Så om du har ett konstverk av Charlotte kan du vara säker på att det är exklusivt endast för dig.

Taggar:

Citat