• Charterhouse/

Grönare tryck med Carbon Neutral Print Production: Charterhouse först med klimatneutral tryckproduktion

Report this content

Trycksaksmarknadens koldioxidutsläpp är idag en kommersiell fråga. Onödiga koldioxidutsläpp kommer inte att accepteras länge till inom några branscher, vilket förpliktigar alla varumärken som vill överleva att agera för sin omvärld. En aktiv innovatör inom miljöansvar är print managementföretaget Charterhouse, initiativtagande företag i branschen att anamma programmet Carbon Neutral Print Production.

Idag är världens koldioxidutsläpp föremål för diskussioner på i stort sett alla marknader. På trycksaksmarknaden har debatten varit fokuserad på huruvida återvunnet material eller certifierade skogsprodukter (FSC och PEFC) är bäst ur miljösynpunkt. En grundläggande fråga är om den blekning, som ofta används för att få ett högkvalitativt återvunnet papper, är mer skadlig för miljön än den extra energi som går åt för att förädla pappersmassa.

Medan dessa frågeställningar kvarstår har nu diskussionen om koldioxidutsläppen i kommersiella medier blivit oundviklig för trycksaksindustrin att ignorera. En aktiv innovatör och initiativtagare till att ta ansvar för miljön är print managementföretaget Charterhouse, vars strategi innebär ett omfattande ansvar för hela sin omvärld, i det interna arbetet och som tjänst till miljömedvetna kunder. Som en naturlig del av den egna kontinuerliga omvärldsstrategin är Charterhouse ett ledande företag i branschen att anamma programmet Carbon Neutral Print Production.

Carbon Neutral Print Production Program
Tryckproduktion genererar koldioxid genom den energi som konsumeras på tre nivåer,
vid tillverkningen av råmaterial, vid maskinutsläpp i tryckprocessen och vid leveransen av färdig produkt.

The Carbon Neutral Company är världens mest ledande företag inom carbon management, med kunder inom alla sektorer exempelvis Honda, IUCN, The World Conservation Union, American Express. Genom sitt samarbete med detta företag har Charterhouse nu utvecklat en omtalad mjukvara för mätning av koldioxidhalten vid varje enskilt trycksaksuppdrag. Uppföljningen sker i form av utredning och åtgärder för att undvika eller minska halten av koldioxid. Oundvikliga utsläpp uppvägs med hjälp av stödprogram som gynnar förnyelsebar energi, energiproduktion och skogsavverknings-program som sparar eller absorberar ett ton koldioxidutsläpp för varje ton som trycksaksuppdraget genererar. Programmet är allsidigt och kan användas vid alla typer av tryck, alltifrån tidningsbilagor till muggar.

Ett viktigt mervärde för kunden
ING Direct var den första av Charterhouse kunder att anamma programmet. Fördelar för kunden är att deras varumärke blir ”grönare” och att det kommersiella värdet blir mer kostnadseffektivt eftersom produktionen automatiseras rent tekniskt.

- Som ett ledande Europeiskt print managementföretag är det viktigt att Charterhouse inte bara är drivande inom miljöfrågor utan att vi även förser våra kunder med de verktyg som behövs för att öka sitt omvärldsansvar och profilera sig gentemot sina konkurrenter på marknaden, kommenterar Buster Oldmark, VD för Charterhouse i Norden.