• Charterhouse/

Pressmeddelande 2008-03-26 TV4 Gruppen väljer tryckproduktion som neutraliserar och kompenserar utsläpp av koldioxid

Report this content

Carbon Neutral Print Production- Vid produktionen av utomhuskampanjen för Let’s Dance valde TV4 att samarbeta med Print Management företaget Charterhouse, som ensam på den svenska marknaden erbjuder tryckproduktion som klimatneutraliserar eller kompenserar den koldioxid som frigörs i tryckprocessen. Trycksaksmarknadens koldioxidutsläpp är idag en kommersiell fråga och onödiga koldioxidutsläpp kommer inte accepteras i framtiden. Andra branscher som visar stort intresse för minskade koldioxidutsläpp i alla led är bilindustri och energiföretag.

De företag och organisationer som i framtiden gör medvetna klimatfrämjande val höjer sin trovärdighet inför sina konkurrenter och i slutänden tjänar alla på det medvetna valet av trycksaksproduktion.

- Good will är och har alltid varit en viktig del i många varumärkens kommunikation men idag handlar det snarare om att ta sitt ansvar i ett bredare perspektiv, säger Buster Oldmark, VD för Charterhouse i Norden. Som ett ledande europeiskt print management-företag är det viktigt för oss att inte endast vara drivande inom miljöfrågor, utan även erbjuda våra kunder metoder och tjänster för att öka deras ansvar för omvärlden och samtidigt profilera sig på marknaden.

- För TV4 Gruppen, som är stora beställare av trycksaker, är det naturligtvis i högsta grad väsentligt att välja ett alternativ vid trycksaksproduktionen som är gynnsamt ur miljö- och klimatsynpunkt, kommenterar Gunnar Gidefeldt, marknadschef inom TV4 Gruppen.

Tryckproduktion genererar koldioxid genom energin som konsumeras på tre nivåer; vid tillverkningen av råmaterialet, vid maskinutsläppet i tryckprocessen och slutligen vid leveransen av den färdiga produkten. Inom trycksaksmarknaden har debatten hittills varit fokuserad på om återvunnet material eller certifierade skogsprodukter är bäst ur miljösynpunkt. En grundläggande fråga är om den blekning, som ofta används för att ta fram återvunnet papper av hög kvalitet, egentligen är mer skadligt för miljön än den energi som går åt för att förädla pappersmassan.

- I samarbete med The Carbon Neutral Company har Charterhouse utvecklat en mjukvara som mäter koldioxidhalten vid varje enskilt trycksaksuppdrag, beskriver Buster Oldmark. Uppföljning sker i form av utredningar för att undvika eller minska halten av koldioxid. Oundvikliga utsläpp uppvägs alltid med stödprogram som gynnar förnyelsebar energi, energiproduktion och skogsavverkningsprogram som sparar eller absorberar ett ton koldioxidutsläpp för varje ton som trycksaksuppdraget genererar. Programmet är dessutom så allsidigt att det kan användas vid alla typer av tryck. Med tanke på att den totala trycksaksproduktionen i Sverige uppgår till 20 - 25 miljarder kronor per år finns stora miljövinster att göra, avslutar Buster Oldmark.

Störst intresse för tryckproduktion fri från koldioxidutsläpp har Charterhouse noterat från företag inom bil- och energibranscherna.