• Charterhouse/

Print Management – Nordens största researrangör samordnar sina trycksaksbeställningar hos Charterhouse

Report this content

Ving i Sverige, Tjäreborg i Finland, Ving i Norge samt Tjäreborg-Spies i Danmark har gett Charterhouse i uppdrag att samordna samtliga sina trycksaksbeställningar. Charterhouse analys av den totala produktionen påvisar stora besparingar. Redan under det första året ligger nivån omkring 15 procents sänkning. Vilket blir en hel del på en årlig trycksaksbudget om 25 miljoner.

Uppdraget inom resekoncernen är ett prestigefyllt och viktigt uppdrag för Charterhouse som just nu ser över sina resurser och planerar för expansion. De lägger nu ned stor energi och mycket tid på att kartlägga och samordna samtliga kontakter och rutiner på researrangörens fyra nordisk marknader. Bl.a. är den sista pusselbiten för den egna etableringen av Charterhouse Danmark nu lagd.

– Generellt hanterar företag sina trycksaksbeställningar alldeles för slentrianmässigt. Det saknas ofta ett strukturerat inköpstänkande i många organisationer, säger Buster Oldmark, VD för Charterhouse Nordic.

Thomas Cook Northern Europe, som verkar på de nordiska marknaderna, hade redan påbörjat en rationaliseringsprocess vad gäller samordning av trycksaksbeställningar, men valde att fortsätta den effektiviseringen med hjälp av Charterhouse.

– Trycksaker är förhållandevis komplexa produkter att producera. Att anlita rätt leverantör till rätt produktion samt kvalitetssäkra den är ett heltids jobb som kräver kunnig och utbildad personal, kommenterar Buster Oldmark vidare.

Charterhouse Nordic som är ett dotterbolag till Charterhouse i England har på nytt kunnat visa att deras affärsidé och kunskap fungerar. Verktygen har sedan 1996 utvecklats av det engelska bolaget som för närvarande verkar på en mättad marknad. Närmare 70 procent av allt tryck i UK går över Print Management-företag och där ligger den Nordiska marknaden efter.

För Charterhouse Nordic i övrigt sker många Print Management-diskussioner med ett antal större företag. Flertalet analyser har genomförts under sommaren och kommer att presenteras i dagarna. Buster Oldmark är övertygad om att de under hösten kommer att se fler välkända namn på sin kundlista, de förestående analyspresentationerna tyder på det.

Print Management är som begrepp fortfarande relativt obekant i Norden men det tänker Charterhouse råda bot på i takt med att uppdragen växer. I grunden är det inte konstigare än Travel management eller IT management, helt enkelt en funktion som outsourcas.

– Vi ser fram emot vårt samarbetet med Charterhouse, som kommer att hjälpa oss med att effektivisera våra trycksaksbeställningar än mer vilket ger oss lägre tryckkostnader säger Camilla Miranda, Chef MediaCenter.

– Tillkomsten av Thomas Cook Northern Europe på vår kundlista förändrar inte engagemanget hos våra övriga nordiska kunder som Sony, Shell, Procter & Gamble och TV4, vi växer med våra uppdrag, avslutar Buster Oldmark.