Check Point etablerar ny standard inom användarvänlighet och skydd mot internethot

Säkerhetsföretaget Check Point Software Technologies lanserar Check Point Endpoint Security R72, en ny version av marknadens enda lösning för heltäckande klientsäkerhet. Endpoint Security R72 är enkelt och smidigt för datoranvändaren och höjer dessutom säkerhetsnivån ytterligare. Bland de nya funktionerna finns bland annat Check Point WebCheck, VPN Auto-Connect och OneCheck Authentication. Webcheck är ett helt nytt sätt att skydda webbläsaren från internethot.

– Företagen måste använda nya tekniker för att effektivt kunna skydda sina datorer från webbaserade attacker. Vårt mål är att erbjuda inte bara det mest avancerade säkerhetsalternativet för våra kunder, utan också det som är enklast för användarna, säger Örjan Westman, Nordenchef för Check Point. Check Point Endpoint Security R72 är en allt-i-ett-lösning för företag och organisationer som behöver ett effektivt skydd för sina datorer. Programsviten innehåller brandvägg, kontroll av nätverksåtkomst (NAC), programkontroll, fjärråtkomst, antivirus, antispyware, hårddiskkryptering och mediakryptering med portskydd. Den nya funktionen WebCheck är ett skydd för webbläsare. När användaren besöker en webbsida som är osäker sätts webbläsaren i ett virtualiserat läge som är helt åtskilt från övrig information på datorn och i företagsnätverket. Det går alltså att surfa med fullständigt skydd mot till exempel automatiskt nedladdad malware (”drive-by downloads”) och phishingförsök. För att ytterligare förenkla för användarna har Check Point Endpoint Security R72 även funktionerna OneCheck Authentication och VPN Auto-Connect. OneCheck är en single sign on-lösning som ger automatiskt tillgång till alla system på datorn, inklusive Windows, hårddiskkryptering och VPN, med endast en enkel inloggning. VPN Auto-Connect säkerställer att det inte blir några avbrott i anslutningen för användare som förflyttar sig mellan ett LAN och trådlösa nätverk. VPN Auto-Connect ansluter automatiskt i samband med OneCheck-inloggningen. Resultatet för användaren är enkel och automatisk VPN-anslutning utan att behöva ansluta manuellt eller ange separat lösenord. För mer information om Check Point Endpoint Security R72, besök www.checkpoint.com/products/endpoint_security/info.html.