Check Point slutför förvärv av Nokias verksamhetsområde för säkerhets-appliance

Check Point Software Technologies, världsledande inom internetsäkerhet, har slutfört uppköpet av Nokias verksamhetsområde för appliance. Uppköpet är ett naturligt resultat av ett tolvårigt strategiskt partnerskap. Utöver Check Points eget appliance-sortiment UTM-1 och Power-1 kan företag nu köpa Nokias tidigare IP-appliance med Check Points säkerhetsprogram direkt genom Check Point.

Check Point kommer att säkerställa att verksamheterna hos kunder och partner inte störs av uppköpet och företaget planerar att inom kort introducera en ny linje av heltäckande appliance-produkter. Linjen kommer att säljas färdigpackad med antingen Check Point R70, företagets senaste säkerhetsprodukt baserad på en ny typ av mjukvaruarkitektur, eller Check Point NGX R65. Under tiden är IP-appliance från Nokia tillgänglig genom Check Point. Detta gör att kunder inte behöver skaffa separata licenser från två olika leverantörer vilket underlättar inköp och driftsättning. Befintliga supportkontrakt hos Nokia kommer med omedelbar verkan att tas över av Check Point, inklusive support för äldre plattformar och OS-versioner.

¬ Check Point blir nu marknadsledande inom säkerhets-appliance med en oslagbar bredd av säkerhetslösningar, säger Gil Shwed, styrelseordförande och VD på Check Point. Tack vare uppköpet kommer vi att bättre kunna bemöta våra kunders behov och preferenser med den senaste säkerhetsmjukvaran på de ledande hårdvaruplattformarna. Vår unika arkitektur – ”Software Blades” – gör det möjligt för våra kunder att välja precis den säkerhetslösning som krävs för varje miljö. Samtidigt låter vår omfattande appliance-portfölj kunderna använda en skräddarsydd gateway tillsammans med den appliance som passar dem bäst.

Med Check Points urval av appliance från linjerna UTM-1 och Power-1 samt IP-appliance från Nokia levererar Check Point branschens mest omfattande utbud av produkter för skydd av samtliga miljöer, från mindre kontor och filialer till storföretag och högpresterande datacenter. Ytterligare information om Check Points utbud finns på www.checkpoint.com/products/appliances/index.html.

¬ Under de senaste åren har Check Point stadigt utökat sin appliance-portfölj. Uppköpet av Nokias appliance-sortiment gör Check Point till en ledande aktör inom området, säger Alex Smith, analytiker på Canalys. Med en bredare appliance-portfölj får Check Point större marknadspotential, särskilt bland större företag.

Funktioner och fördelar hos Check Points nya IP-appliance inkluderar:
• Omfattande och integrerad funktionalitet för säkerhetsprodukter med brandvägg, VPN, intrångsskydd (IPS) och UTM-kapacitet
• Skalbar, modulär säkerhetsarkitektur med flera valmöjligheter för acceleration och gränssnitt för att hantera komplexa nätverksmiljöer
• Funktioner för elasticitet anpassade efter storföretag, inklusive hög portdensitet och hög tillgänglighet
• Hög prestanda för brett spektrum av trafiktyper
• Driftsäkerhet och servicegrad i operatörsklass
• Strömlinjeformad IT-effektivitet med avancerade användarverktyg för installation, konfiguration och underhåll

¬ Genom att kombinera resurserna och teknologierna hos de både företagen är Check Point återigen redo att omdefiniera branschen, avslutar Gil Shwed.
Tillgänglighet
Check Points IP-appliance från Nokia är tillgänglig omedelbart och kan köpas genom Check Points globala nätverk av återförsäljare. För att hitta en partner, besök www.checkpoint.com.