Krypteringsprogram från Check Point får EAL4-certifiering

Säkerhetsföretaget Check Point Software Technologies har fått krypteringsprogrammet Endpoint Security Full Disk Encryption (Pointsec® PC 6.3.1) certifierat enligt Common Criteria Evaluation Assurance Level 4 (EAL4). Certifieringen ges av National Information Assurance Partnership (NIAP) och innebär att myndigheter och säkerhetsmedvetna företag som kräver EAL4-certifiering nu kan dra full nytta av det dataskydd som Full Disk Encryption erbjuder.

Full Disk Encryption levererar den högsta nivån av datasäkerhet för både bärbara och stationära datorer genom en kombination av ”pre-boot”-autentisering och starka krypteringsalgoritmer. Lösningen kan installeras separat eller som en del av Check Point Endpoint Security, en helhetslösning som samlar alla säkerhetskomponenter för klientskydd i ett och samma gränssnitt. EAL4-certifiering är den högsta standardnivån som befintliga krypteringsprodukter kan få, och är ett bevis på att produkten har genomgått en lång och utförlig utvärderingsprocess. EAL4 är även antagen av International Standard Organisation (ISO) som använder EAL-nivåer som en global standard. EAL4-certifieringen gör att myndigheter och andra organisationer som kräver skydd av affärskritisk information kan lita på att Check Points säkerhetslösningar uppfyller eller överträffar strikta kriterier. Många myndigheter kräver minst EAL4-certifiering för sina datasäkerhetslösningar. – Informationen på klienter är mest sårbar för stöld eller förlust, så för att ha komplett skydd är det viktigt att en organisations klientskydd inkluderar kryptering. EAL4-certifiering är ett objektivt bevis på att Check Points klientskyddslösning är säker. Full Disk Encryption ser till att all lagrad data förblir skyddad, säger Ben Khoushy, vice president för klientskyddsprodukter på Check Point. EAL4-certifieringen för Full Disk Encryption är den senaste i raden av ett antal branschstandarder som Check Point följer. Mer information om tredjepartscertifieringar som Check Point erhållit finns här: www.checkpoint.com/products/certifications.