“Global Retail Theft Barometer Study 2011” visar:

Högsta andelen globalt svinn sedan 2007

Sverige leder svinnligan i Norden för andra året i rad

Svinnet har ökat i procentuell andel med 4,5 % av svensk detaljhandels totala omsättning i jämförelse med året innan

I Sverige uppgår de årliga kostnaderna för svinn till 6,4 miljarder SEK

Svinnet kostar varje svensk 779 SEK om året i form av höjda butikspriser

Det globala svinnet uppgår till 839 miljarder SEK, vilket är 6,6 % mer

än i fjol

Pressmeddelande den 18 oktober 2011 – Svinnet har ökat både globalt sett och i Sverige sedan i fjol. I Norden är Sverige det värst drabbade landet med en årlig kostnad för svinn på 6,4 miljarder SEK. Det visar den världsomfattande undersökningen Global Retail Theft Barometer 2011, som genomförts för femte året i rad av forskningsinstitutet Centre for Retail Research, på uppdrag av säkerhetsföretaget Checkpoint Systems.

Förra årets positiva trend med minskat svinn i svensk detaljhandel blev kortvarig. Svinnet, det vill säga kund- och medarbetarstölder, leverantörsstölder och administrativa fel, ökar åter igen och visar de högsta siffrorna sedan 2007. Notan för detta betalas i slutändan av svenska konsumenter i form av högre priser – i år motsvarade svinnet 779 SEK, att jämföras med 718 SEK per person år 2010. Det visar årets upplaga av Global Retail Theft Barometer, utförd på uppdrag av Checkpoint Systems, som belyser kostnaden av svinn för detaljhandlare världen över under perioden juli 2010 till juni 2011.

Även svinnet runtom i världen har ökat och uppgår det senaste året till 839 miljarder SEK – den högsta siffran sedan 2007 och en ökning i procentuell andel med 6,6 % i jämförelse med fjolåret (7,8 % i Europa). Studien visar att svinnet ökar i samtliga regioner som omfattas av studien med kundstölder, inklusive snatteri och organiserad detaljhandelsbrottslighet, som främsta orsak i de flesta länder runtom i världen.

Det finns de som ser på brottslighet inom detaljhandeln som ett harmlöst socialt fenomen eller helt enkelt något som man får räkna med som detaljhandlare. Vad som då glöms bort är ökningen av de kriminella gäng, det tilltagande våldet mot personal och kunder och kopplingen mellan brottslighet inom detaljhandeln och narkotika, bedrägeri och utpressning, säger professor Joshua Bamfield, chef för Centre for Retail Research och ansvarig för studien.

Sambandet mellan investeringar i säkerhet och stöld

Årets studie visar att den globala detaljhandeln ökade sina investeringar i säkerhet och för att motarbeta svinn med 5,6 % under 2010 till 199 miljarder SEK. Samtidigt som denna investering gjordes minskade investeringen av andelen stöldförebyggande produkter. Detta kan vara anledningen till att färre tjuvar greps globalt sett. Europa var den region som minskade investeringar i stöldförebyggande produkter mest (- 6,25 %). Noterbart är att svinnet samtidigt i Europa ökade med 7,8 % och därmed toppade det globala genomsnittet.

Bland de detaljhandlare som rapporterade en minskad andel svinn, i jämförelse med i fjol, uppgav flera av dessa att de systematiskt arbetar för att motverka administrativa fel i lika stor utsträckning som kund- och medarbetarstölder. Administrativa fel är något som påverkar det totala svinnet till stor del och därför är investeringar även i inventerings- och revisionsprogram oerhört viktigt. Värt att nämna är att dessa företag, ökade sin investering i säkerhets- och svinnlösningar dubbelt så mycket som det globala genomsnittet, säger Jan Pilt, försäljningschef Checkpoint Systems Sverige.

Det globala svinnet

De länder med högst andel svinn av total omsättning är Indien (2,38 %), Ryssland (1,74 %) och Marocko (1,72 %). Lägst andel svinn uppmättes i Taiwan (0,91 %), Hongkong (0,95 %) och Japan samt Österrike (både 1,04 %). Det europeiska medelvärdet av andel svinn uppgick till 1.39 % av total omsättning.

Andelen svinn varierar efter bransch och land. Globalt under 2011, var svinnet som störst inom kläd- och modebranschen, följt av hälsa och skönhet. Svinnet av hälso- och skönhetsartiklar såsom mascara, eyeliner och ögonskugga ökade globalt sett med 30 % och svinnet av ytterkläder ökade med 15 %. Av de mest åtråvärda produkter att stjäla betraktades ost som den mest stöldbegärliga.

Kostnader för svinn i Sverige

• I Sverige är de årliga kostnaderna för svinn 6,4 miljarder SEK (684 miljoner EUR), vilket är en ökning från förra året med 8,5 %. Svinnet utgör idag 1,40 % av de svenska butikernas omsättning, jämfört med 1,34 % året innan, vilket är en ökning från förra året med 4,5 %.
  • Kostnaderna för svinnet utgörs av stöld 48,8 %, medarbetarstölder 29,0 %, leverantörsstölder 5,5 % samt administrativa fel 16,7 %.
  • Jämfört med förra året så har administrativa fel och medarbetarstölder minskat, medan kund- och leverantörsstölder ökat.
  • Sverige ligger marginellt över genomsnittet för Europa vad gäller svinn, 1,40 % jämfört med genomsnittet på 1,39 %.
  • Svinnet kostar varje svensk 779 SEK om året i form av höjda priser.
  • Sverige leder svinnligan i Norden både vad gäller totala kostnader (6,4 miljarder SEK) och procentuell andel av omsättningen (1,40 %) För de övriga nordiska länderna gäller:
    • Norge; 1,35 %; 4,44 miljarder SEK
    • Finland; 1,34 %; 4,07 miljarder SEK
    • Danmark; 1,29 %; 3,80 miljarder SEK
  • I Sverige satsar man endast 0,24 % av omsättningen på säkerhetsförebyggande åtgärder. I Europa ligger snittet på 0,3 % medan i Nordamerika ligger snittet på 0,45 %.

Fler resultat ur studien

• I genomsnitt stjäls det för 886 SEK per tillfälle under undersökningsperioden juli 2010 – juni 2011.
  • Totalt greps i Europa 3,3 miljoner snattare under undersökningsperioden (juli 2010 – juni 2011). Dock blev bara en mindre andel rapporterade till polis.
  • Detaljhandeln i Europa spenderade totalt närmare 80 miljarder kronor på förebyggande säkerhets- och svinnlösningar.
  • Stöld är vanligast förekommande i elektronik-, livsmedel-, kläd- och kosmetikabranschen.
  • Av de 50 mest stulna produkterna i detaljhandeln, var över en fjärdedel inte skyddade.
  • De mest åtråvärda produkterna att stjäla är;
    • Accessoarer
    • Rakningsprodukter
    • Kött- samt ostprodukter
    • Barnkläder
    • Parfymer
    • Kosmetika
    • Frilufts- och modekläder
    • Dataspel, MP3-spelare

Samtliga belopp (SEK) i rapporten är beräknade på kursen: 1 EUR = 9.44SEK (genomsnittlig kurs under tidsperioden då undersökningen utfördes).

__________________________________________________________________________

Om undersökningen

Global Retail Theft Barometer (GRTB) är en årlig studie som genomförs av Centre for Retail Research i Storbritannien, på uppdrag av säkerhetsföretaget Checkpoint Systems. Studien har genomförts i Europa sedan 2001. Sedan 2007 omfattar den även länder i övriga världen. GRTB är den största och mest omfattande studien av stöld och kriminalitet inom detaljhandeln världen över och påvisar viktiga trender i 43 länder och regioner, däribland USA, Kina, Indien, Europa, Ryssland, Japan och Australien. Nytt land för i år är Sydkorea. Rapporten bygger på konfidentiella uppgifter som lämnats av 1 187 stora detaljhandelsföretag, från ett tvärsnitt av länder och vertikala marknader, med sammanlagt fler än 250 000 butiker och en sammanlagd omsättning på 6950 miljarder SEK.

Om Centre for Retail Research

Den femte upplagan av Global Retail Theft Barometer (den elfte upplagan för Europa) har tagits fram av professor Joshua Bamfield, chef för Centre for Retail Research, på uppdrag av Checkpoint Systems. Centre for Retail Research är en oberoende organisation som bedriver forskning och konsultverksamhet för detaljhandeln med fokus på förändringshantering samt bedrägeri och brottslighet. Organisationen har genomfört omfattande studier om kostnaderna för brottslighet och tillämpningen av elektroniska och datoriserade system för att bekämpa butiksstölder och bedrägerier i många delar av världen. För mer information, besök: www.retailresearch.org

För mer information om undersökningen vänligen kontakta:

Jan Pilt

Försäljningschef Sverige

Tfn: +46(0)705-14 48 60

E-mail: jan.pilt@eur.checkpt.com

Om Checkpoint Systems

Checkpoint Systems är ett internationellt företag som erbjuder lösningar för att bekämpa svinn samt spåra och märka varor. Checkpoint gör det möjligt för detaljhandlare och deras leverantörer att reducera svinn, förbättra lagerhållning och använda realtidsdata för att utveckla verksamheten. Lösningarna bygger på 40 års expertkunskap om varualarm med RF-teknik, en bred produktportfölj inom RFID-teknik, CCTV-övervakning, nyskapande Alpha (TM) lösningar för stöldbegärliga varor och företagets webbaserade datahanteringsplattform Check-Net. Med hjälp av Checkpoint Systems lösningar och expertis kan företag öka sin försäljning och vinst. Checkpoint Systems är noterat på NYSE (NYSE:CKP), verksamt på samtliga stora marknader och sysselsätter 5 700 personer världen över. För mer information, besök www.checkpointsystems.com

Taggar: