Turn-O-Matic V3: Ny generation betjäningssystem med större flexibilitet

Report this content

Checkpoint har lanserat den senaste generationen av ett av världens mest kända betjäningssystem – Turn-O-Matic V3. Det nya systemet klarar att styra kundströmmarna till upp till fem olika typer av service och upp till 30 betjäningsställen.

Turn-O-Matic är numera inte längre bara en dispenser för kölappar och en siffertablå, utan varumärket för ett helt betjäningssystem från Checkpoint. Grundtanken är dock fortfarande densamma: En rättvis, praktisk och effektiv metod för att betjäna kunderna i den ordning de kommer in i butiken. Den senaste generationen – Turn-O-Matic V3 – finns i tre storlekar: Small, Medium och Large (S3, M3 och L3). • S3 är ett enkelt system för enstaka betjäningsställen, som t ex delikatessdiskar i livsmedelsaffärer, mindre detaljhandelsbutiker och liknande. Det består av en stor, elektronisk display med två eller tre siffror, trådlösa eller trådbundna frammatningsknappar samt en D900-dispenser för nummerlapparna. Det är myckt enkelt att installera och kan byggas ut med fler nummerdisplayer och frammatningsknappar. • M3 är avsedd för större installationer med upp till 15 betjäningsställen, t ex butiker med manuell betjäning av stora kundströmmar vid flera diskar. Frammatningen av nummer sker med en lättanvänd knappsats med inbyggt teckenfönster. Systemet kan bland annat kompletteras med signallampor som visar kunderna vägen till rätt betjäningsställe. • L3 är flaggskeppet i den nya serien. Det kan styra upp till fem olika typer av kunder till upp till 30 betjäningsställen. Systemet kan på nummerdisplayen också visa t ex hur många kunder som väntar, uppskattad väntetid etc. Det har också en mer avancerad dispenser med automatisk frammatning av nummerlapparna – D900A3. Signallampor kan vägleda till rätt betjäningsställe och/eller göra personalen uppmärksam på att kunder väntar. L3-systemet styrs via en central kontrollenhet. Via den medföljande programvaran Turn-O-View går det att i realtid se köläget och följa kundströmmarna och även få ut omfattande statistik. Samtliga storlekar säljs i färdiga paket, som innehåller allt som behövs för att snabbt installera systemen och komma igång. Det finns också en rad praktiska tillbehör, som t ex golvställ och signallampor. De kan dessutom enkelt uppgraderas och byggas ut alltefter behov med fler nummerdisplayer, frammatningsknappar och knappsatser, mm. Den första Turn-O-Matic-produkten kom redan 1956. Därefter har den utvecklats och förbättrats under åren. Idag finns Turn-O-Matic i över 150.000 butiker och serviceställen i ett 50-tal länder världen över. Varje år används flera miljarder kölappar.