chello broadband erbjuder sina tjänster i Tyskland

Pressmeddelande - chello broadband erbjuder sina tjänster i Tyskland Tecknar avtal med den fjärde största kabeloperatören i Tyskland * Europas största Internetmarknad är det senaste steget i chellos tillväxt på kontinenten * chello-tjänsten lanseras i Berlin senare under året Amsterdam, 11 april, 2000 -- chello broadband nv, (chello), ett av världens ledande bredbandsföretag med verksamhet i Europa, Latinamerika och Australien och mottagare av priset Best European Consumer ISP, meddelade idag sina planer att utöka sina bredbandstjänster i Tyskland. Expansionen sker efter moderföretaget UPCs (United Pan Europe COmmunications) [AEX:UPC, Nasdaq:UPCOY] Tysklands köp av fjärde största kabeloperatör, EWT/TSS Group (köpet godkändes av det tyska federala kartellkontoret). Det nya tyska UPC ägda företaget har redan omkring 650 000 abonnenter i Tyskland och tjänsten når cirka 1,1 miljoner hem. Under året väntas även tjänsten lanseras i Berlin. "Tyskland är en extra viktig marknad för chello", säger Peter Stritzl, direktör, tss GmbH kommunikationstechnik. "Omkring 20 miljoner människor i 1 Tyskland kommer att ha åtkomst till Internet innan slutet av år 2000 , vilket är det största antalet i något europeiskt land. Den här dynamiska marknaden ger oss en garanti för en fortsatt efterfrågan på chellos bredbandstjänster." Tyskland blir efter Norge, Sverige, Österrike, Belgien, Frankrike och Nederländerna, det sjunde europeiska landet där chellos bredbandstjänster erbjuds. Utanför Europa är tjänsten tillgänglig för australiensiska prenumeranter via trådlöst MMDS-bredband och satellitplattform. chellokontor har även öppnats i Brasilien, Chile och Mexiko. Roger Lynch, verkställande direktör och ordförande för chello broadband nv, kommenterar utvecklingen: "Vår expansion i Tyskland är ett spännande steg i våra globala planer. 1 Källor: 1) Reuters (2000); 2) Internet Industry Almanac (2000) Fram tills nyligen har tyskar i första hand upplevt långsamma, uppringningsbaserade Internet-abonnemang. Vi är mycket nöjda över att kunna erbjuda den rikare bredbandsupplevelsen som visat sig bli så populär i de andra länder där vi säljer vår tjänst." Uli Neuert, chef för tysktalande länder inom chello broadband, kommenterar vidare, "I Europa är chello en snabb, prenumerationsbaserad dygnet runt tjänst som inte ger några extra telefonavgifter. Vår erfarenhet från resten av kontinenten visar att chello-abonnenter använder Internet oftare, tillbringar mer tid online och spenderar mer pengar på e-handel. När chellos tjänster blir tillgängliga i Tyskland kommer det att gynna Internet-användare och skapa förutsättningar för äkta multimedia i innehåll, reklam och e-handel." I Europa ger chello broadband sina abonnenter ständigt aktiva, supersnabba Internettjänster via bredband för en fast månadsavgift. Trafiken går över tm AORTA , chellos egna globala IP-nät. Ljud med CD-kvalitet, högkvalitativa bilder och en uppsättning globala, nationella och lokala innehållspartners presenteras - allt på det lokala språket. I Australien erbjuds tjänsten via trådlöst MMDS-bredband och satellitplattform. Därmed har de mindre bebyggda delarna av Australien har fått sitt första smakprov på bredbandsinternet. Om chello broadband nv chello broadband är en av världens ledande leverantörer av Internet- tjänster via bredband och är verksamma i Europa, Latinamerika och Australien. I Europa har företaget mottagit "Best European Consumer ISP Award", ett pris som bästa Internet-leverantör till privatkunder. chello är etablerat i sju länder, med huvudkontor i Amsterdam och lokalkontor i Amsterdam, Paris, Wien, Hamburg, Bryssel, Oslo, Stockholm, Washington DC, Sydney och São Paulo. chello broadband är även aktiv medlem i United Pan- Europe Communications (UPC) [AEX:UPC, Nasdaq:UPCOY]. Företaget erbjuder sina tjänster till kabeloperatörer och andra bredbandsbaserade nätverk och tillhandahåller nästa generations dygnet-runt-tjänster och bredbandsinnehåll till såväl företag som privatpersoner. I Australien samarbetar chello med United Globalcom (UGC) och AUSTAR United TM Communications . Bredbandsdistributionen sker via satellit i Australien och kommer att ske via kabel i New Zeeland. Den 31 mars år 2000 hade chello 171 000 abonnenter. chello levererar text, ljud och video via lokala portaler och det egna IP- tm nätet AORTA . Genom sin oöverträffade kommunikationsservice kan chello erbjuda högklassiga bredbandstjänster via Internet, till lägsta möjliga kostnad. Den 2 december 1999 utnämndes chello till "Best European Consumer ISP" på ISP Forum 99 i Amsterdam. chello är huvudsponsor åt F1-stallet Arrows. [REMOVED GRAPHICS] Om ewt/tss augsburg TV, Internet och telefon via kabel ewt/tss-gruppen är den fjärde största kabelleverantören i Tyskland. ewt/tss utvecklar, installerar och driver kabelnätverk för TV och radio och är ledande innovatörer inom områdena kabeltelefoni, fast internet, multimedietjänster, lokal television och informationskanaler för bostadsmarknaden. De egna utvecklingsavdelningarna arbetar ständigt med nya lösningar för kabel-TV. Ett nytt system för byggnadshantering, edb- comline, genomgår just nu tester och produktion väntas starta före årets slut. Det första kvartalet 2000 skedde en lyckad introduktion av ewt/tss- gruppens fasta internet- och telefonikoncept Surf-Club och Fritz-Call i flera nätverk i Berlin och Bayern. Företagsgruppen har sammanlagt ungefär 480 anställda, och de över 25 filialerna täcker hela landet. För vidare information vänligen kontakta: Ross Sampson Roger Nelson/Nicola Salvage svp communications Nelson Bostock Communications chello broadband nv tel: +44-171 229 4400 tel: +31 20 778 8288 e-post: nicola@nelsonbostock.co.uk e-post: ross@chello.com eller besök vår webbplats på adressen www.chello.com www.chello.at www.chello.fr www.chello.be www.chello.nl www.chello.com.au www.chello.no www.chello.de www.chello.se chello - broadband internet for the world ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/13/20000413BIT01110/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/13/20000413BIT01110/bit0002.pdf