• Chello/

chello broadband planerar att leverera bredbands-internet med användning av flera tekniska plattformar * överföring av bredbandstjänster testas med DSL, trådlöst och DTH (Direkt Till Hemmen) * chello har redan levererat bredbandstjänster via kabel och satellit i sju länder och två kontinenter London, 17 Mars 2000 -- chello broadband nv, (chello), meddelade i dag att man planerar att utöka sina bredbandstjänster - som i dag sker via kabel och satellit - så att de i framtiden även kan levereras med andra överföringstekniker, t.ex. DSL, trådlöst och DTH. chello är ett av världens ledande Internetföretag med verksamhet i Europa, Latinamerika och Australien och har bl.a. mottagit utmärkelsen "Europas bästa Internetleverantör för privatkunder". "Bredbandstjänster för Internet utvecklades från början som en tilläggstjänst för dem som har kabel-TV - och så startade även chello sin verksamhet. chello erbjuder i dag bredbandsinternet via kabelmodem till abonnenter i sex länder i Europa. Vi vill att hela världen ska få tillgång till bredband - oavsett vilka tekniska lösningar som finns att tillgå," säger Sudhir Ispahani, managing director technology & operations, chello broadband nv. Sedan februari i år, har abonnenter i Australien haft tillgång till chellos tjänster via satellit och en lösning för trådlös överföring, MMDS. Projektet som gått under namnet "broadband in the bush" är ett samarbetsprojekt mellan chello och AUSTAR United Communications. "Detta är det första av våra projekt som inte är baserat på kabelteknik och responsen har varit mycket positiv," fortsätter Ispahani. "Projektet är mycket viktigt eftersom det visar att vi kan nå ut till kunder som befinner sig långt utanför städernas välutvecklade infrastruktur. Vi fortsätter arbetet med DTH (Direkt Till Hemmen) d.v.s. bredband via satellit, och försöksverksamhet pågår i flera europeiska länder." Utöver utvecklingsarbetet med satellitlösningar görs tester med fasta anslutningar, såsom ADSL (en teknik som utnyttjar det vanliga telefonnätet) och trådlös teknik, bl.a. testas överföring med hjälp av trådlös mikrovågsteknik. En stor del av utvecklingsarbetet sker i företagets laboratorium för bredband i Amsterdam, där chello och företagets samarbetspartners utvecklar nya lösningar både för hård- och mjukvara. Ny teknik tas fram för att öka bandbredden - Dense Wave Division Multiplexing (DWDM) - men chello utvecklar även bredbandslösningar för WAP-telefoner, handdatorer och andra trådlösa apparater. "Mycket av vårt utvecklingsarbete kommer att vara till glädje för länderna i Östeuropa och Latinamerika men även för länder med en mer utvecklad IT- infrastruktur", fortsätter Ispahani. "chello arbetar för att göra bredband tillgängligt för fler och fler människor, i synnerhet i de delar aområden som saknar en utbyggd infrastruktur för kommunikation och områden med besvärliga geografiska förhållanden. Detta är nya marknader för bredbandsinternet och vår beprövade trådlösa överföringsteknik via satellit kommer att vara ett mycket intressant alternativ för konsumenter i dessa regioner." Om chello broadband n.v. chello broadband är en av världens ledande leverantör av Internettjänster via bredband och är verksamma i Europa, Latinamerika och Australien. I december mottog man pris för "Best European Consumer ISP". chello är kommersiellt etablerad i sju länder med huvudkontor i Amsterdam och lokalkontor i Amsterdam, Paris, Wien, Hamburg, Bryssel, Oslo, Stockholm, Washington DC, Sidney och São Paolo. chello är en verksam enhet inom United Pan-Europe Communications (UPC) [AEX:UPC, Nasdaq:UPCOY]. chello erbjuder sina tjänster till kabeloperatörer och andra bredbandsbaserade nätverk, samt tillhandahåller nästa generations dygnet-runt-uppkoppling till Internet och bredbandsinnehåll till konsumenter och företag. chellos verksamhet i Australien bedrivs tillsammans med United Globalcom (UGC) och AUSTAR United Communications@. Distributionen sker via satellit i Australien och kommer att ske via kabel på Nya Zeeland. Den 3 mars januari 2000 hade chello 153 580 abonnenter. chello leverarar mulitmedia innehåll genom lokala portaltjänster och det egna IP-nätet AORTA. Genom oöverträffad kommunikationsservice kan chello erbjuda bredbands-internet till lägsta möjliga kostnad. chello nominerades nyligen till "Best European Consumer ISP" på ISP Forum i Amsterdam 1999. chello är huvudsponsor åt F1-stallet Arrows. chello är ett registrerat varumärke som tillhör chello broadband n.v. För ytterligare information: Jon Dissen Harald Löback Saether country director scandinavia marketing communications chello broadband ab manager scandinavia tel: Tel: +47 22 93 77 00 chello broadband ab e-post: jon@chello.no Tel: +47 22 93 77 02 e-post :harald@chello.no Ross Sampson svp communications chello broadband n.v. tel: +31 20 778 8288 email: ross@chello.com Webbplatser: chello.com upccorp.com chello.at chello.be chello.com.au chello.de chello.fr chello.nl chello.no chello.se chello - ger världen bredbandsinternet ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/24/20000324BIT00640/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/24/20000324BIT00640/bit0002.pdf