chello i strategiskt samarbete med EA

chello i strategiskt samarbete med EA Stockholms ledande bredbandsinternetoperatör, chello, inleder ett strategiskt samarbete med världens största speltillverkare, Electronic Arts. Samarbetet innebär att de två företagen samverkar kring marknadsföring och distribution av spel. Dessutom kommer utbudet av online-spel på chello.se att ökas i framtiden. - Online-spel är en av de tjänster som används mest av våra abonnenter. När chello genomför undersökningar bland sina nuvarande och presumtiva kunder om vilka tjänster de vill se mer av står nätbaserade spel högst på önskelistan, säger Jon Dissen, regional director Scandinavia vid chello broadband. - Utvecklingen går i tydlig riktning mot online-spel. Att spela med och mot andra över Internet har blivit en enorm succé. Redan idag är många av Electronic Arts stora spelsuccéer nätbaserade. Ytterligare titlar kommer att bli tillgängliga som online-spel under det närmaste året, säger Egil Strunke, Country Manager vid Electronic Arts Sverige. - Eftersom bredbandstillgång ger användarna ett större utbyte av sina online-spel är samarbetet med chello strategiskt. Electronic Arts framgångar beror på våra användares spelupplevelser, fortsätter Egil Strunke. - Samarbetet med Electronic Arts ligger helt i linje med vår satsning på ett ökat utbud av spel, underhållning och infotainment på chello.se. Vår målsättning är att ge våra kunder ett enkelt sätt att nå förstklassig underhållning och de bästa spelen, säger Jon Dissen. Samarbetet innebär att chello kan komma att erbjuda sina kunder ett brett utbud av Electronic Arts spel på chello.se. Dessutom kommer chello att ta ytterligare spelservrar i drift för att möta den ökande efterfrågan av online-spel. Nya användare kommer att erbjudas paket med ett chello-abonnemang och online-spel. Företagen kommer även att samverka i olika marknadsinsatser, först ut är en samverkan kring en Formel 1-tävling. Att online-spel är uppskattat av chellos bredbandsanvändare är ingen överraskning. chellos Quake-server är till exempel en av de hårdast belastade servrarna i Norden. Samarbetet med Electronic Arts genomförs som en del i chellos stora satsning på underhållning non stop via chello bredband. chello har tidigare bland annat varit först med test av video-on-demand (VOD), genomfört en större bredbandsfestival tillsammans med bland annat skivbolag och radiostationer, samt sänt Big Brother i realtid. * * * Om chello broadband chello broadband nv är den ledande leverantören av access via bredbandsinternet i Europa, med över 340 000 abonnenter i tio länder; Sverige, Norge, Belgien, Frankrike, Nederländerna, Polen, Ungern, Österrike, Australien och Chile. chello broadband erbjuder dygnet-runt- uppkoppling via kabel med fast månadsavgift. chello broadband tillhandahåller en lokalt anpassad och användarvänlig portal med bredbandanpassat innehåll. chello broadband är ett dotterbolag till United Pan-Europe Communications N.V., och en del av UPC Media Division. Se även chello.se eller chello.com. Om Electronic Arts Electronic Arts (EA), med huvudkontor i San Mateo, Kalifornien, är det ledande företaget inom interaktiv underhållning. Företaget grundades 1982 och omsatte bokslutsåret 2000 1,6 miljarder dollar. Av företagets ca 3500 anställda jobbar runt 60% med utveckling. EA utvecklar, publicerar och distribuerar mjukvara för persondatorer och avancerade TV-spelskonsoller såsom PlayStationtm PlayStationtm 2 och Nintendo® 64. Electronic Arts marknadsför sina produkter globalt under tre varumärken - EA.com, EA SPORTS och EA GAMES, omfattande bl.a. Westwood Studios, Bullfrog, Maxis, Dreamworks Interactive m.fl. studios. EA har kontor i USA, Kanada, England, Tyskland, Österrike, Schweiz, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Holland, Belgien, Spanien, Portugal, Australien, Japan, Taiwan, Thailand, Puerto Rico, Singapore, Nya Zeeland, Hong Kong och Brasilien. Övriga länder administreras via en exportavdelning. Totalt distribueras Electronic Arts produkter i mer än 60 länder. Electronic Arts Sverige grundades 1995. Ca 30 personer jobbar på det lokala kontoret i Stockholm. För ytterligare information vänligen kontakta: Jon Dissen Harald Löback Säther regional director Scandinavia marketing director Scandinavia chello broadband chello broadband tel: +47 22 93 77 01 mobil: +47 900 37 900 tel: +47 22 93 77 00 e-post: jon@chello.no mobil: +47 970 63 854 e-post: harald@chello.no Mårthen Olsson Public Relations Electronic Arts Sweden Tel: +46 546 645 34 Mobil: +46 709 759 953 e-post: martheno@ea.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/04/20010904BIT00460/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/04/20010904BIT00460/bit0001.pdf