Kylvattenkonferens med Chemiclean

Report this content

Matarvattensektionen har arrangerat ett antal konferenser för att belysa problematiken i kylvattensystem. Årets Kylvattenkonferens kommer åter att kretsa kring
Matarvattensektionen har genom åren arrangerat ett antal konferenser för att belysa problematiken i kylvattensystem. Årets Kylvattenkonferens kommer åter att kretsa kring problematiken med Legionella. Chemiclean kommer att delta med en presentation av automatiska mät och doseringssystem.

De senaste åren har legionella i kylvattensystem kommit i fokus och flera fall med smittade system har upptäcks på anläggningar trots att kemikaliebehandlingen utförts på sedvanligt sätt. Bristfällig utformning av kylsystem och otillräcklig övervakning av vattenbehandlingen har bidragit till problemen.

I många fall har driften outsorcats utan att driftentreprenören tolkar uppdraget såsom omfattandes denna typ av underhåll. Många organisationer som anser sig socialt ansvarstagande kan på detta sätt ovetandes utsätta hela samhällen för stora risker.

Matarvattensektionen har arrangerat ett antal konferenser för att diskutera problematiken kring legionella i kylvattensystem med representanter från anläggningar, myndigheter och leverantörer. Konferenserna har varit mycket uppskattade och lockat över 100 deltagare varje gång.

Chemicleans marknadschef Rafael Ospino kommer att tala om hur man i öppna kylsystem såsom kyltorn kan bibehålla en korrekt vattenkemi till lägsta möjliga kostnad
och miljöbelastning med hjälp av automatiska mät-och doseringssystem .

Kylvattenkonferensen anordnas av Matarvattensektionen som är en ideell förening som startades 1987 och som samlar företag med anläggningar för energiproduktion, konsulter och leverantörer samt institutioner och organisationer som är verksamma inom teknikområdet.Matarvattentekniken innefattar bl.a. vattenkemi, val av material och utrustning, korrosionsproblem samt kemikaliehantering och funktion. Matarvattensektionen har ca 130 medlemmar.

Rafael Ospino, Marknadschef, 08-5221 5763

Chemiclean AB utvecklar och marknadsför metoder för energibesparing och effektivisering genom rengöring, behandling, filtrering och avgasning i kyl, värme- och återvinningssystem inom fastighets- och industrisektorn. Chemiclean är Alfa Lavals säljkanal för VVS eftermarknad i mellersta och sydöstra Sverige. Bland företagets avtalskunder ingår Akademiska Hus, Fortum, HSB, Uppsala Akademiförvaltning med flera organisationer som arbetar aktivt med energieffektivisering.

Företaget är medlemmar i Stockholms stad Klimatpakt, Institutet för vatten och luftvård, Energirådgivarna, Stockholm EcoTech, Stockholms Miljöteknikcenter, EnergiLedarGruppen, Copenhagen CleanTech Cluster m m.

www.chemiclean.se