Banbrytande milstolpe i behandling av huvud- och halscancer uppnådd

Scandinavian ChemoTech meddelar stolt att etikkommittén vid universitetssjukhuset i Jodhpur har godkänt ändringen av studieprotokollet för behandling av huvud- och halscancer (HNC) där tumörspecifik elektroporation (TSE) nu kommer att användas i tidigare stadier. Detta är en avgörande prestation för Bolaget och vår innovativa behandlingsmetod och de första patienterna har redan behandlats.

Det godkända tillägget till protokollet placerar TSE nu inom de tidigare kurativa (botande) behandlings-alternativen för patienter som lider av huvud- och halscancer. Detta utgör ett paradigmskifte inom vårt medicinska område och innebär att TSE är framträdande inom botande behandling för dessa typer av cancer. Detta strategiska steg utgör en enastående milstolpe som omdefinierar landskapet för elektroporationsbehandling för cancer och kommer att förändra hur forskare och läkare utför cancerbehandlingar.

"Att säkra godkännandet i denna kliniska studie är onekligen den viktigaste milstolpen som vårt team har uppnått. Om resultaten överensstämmer med erfarenheterna från läkare i Indien, Asien och Afrika har vi en enastående chans att påverka framtiden av den globala HMC-marknaden. Den totala värderingen av den indiska HNC-marknaden för TSE-behandlings-kit uppskattas till cirka 160 miljoner EUR." - säger Mohan Frick CEO på Scandinavian ChemoTech

Scandinavian ChemoTechs Medical Director, Dr Suhail Mufti, tillägger:

"We are thrilled by the Ethics Committee's approval of the protocol amendment for our ‘Tumour Specific Electroporation’ study. This is not only a testament to the scientific rigour behind our research but also a remarkable leap forward in cancer treatment. The inclusion of TSE in earlier curative lines for head and neck patients demonstrates our commitment to pioneering solutions that make a real impact on patients' lives."

Mohan Frick, CEO

Mail: ir@chemotech.se

Certified Adviser: Redeye AB, Tel: +46 (0)8 - 121 576 90

E-mail: certifiedadviser@redeye.se

Denna information är sådan som ChemoTech är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-01-26 08:10 CET.

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Redeye AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.