ChemoTech anpassar sin strategi och sina kortsiktiga mål för Human Care

Efter att inte ha uppnått sina senaste justerade kortsiktiga mål för installerade enheter i Indien, ändrar företaget sin strategi för att gynna sina långsiktiga kliniska och kommersiella mål.

Förra året, stärktes av potentiella kunders optimism, protokollförändringarna vid våra kliniska prövningar på AIIMS samt den stora marknadspotentialen i Indien, vilket ledde till att vi satt upp ambitiösa mål för både offentliga och privata sjukhus. Under denna process har det blivit uppenbart, att för att uppnå de betydande volymer vi strävar efter i Indien, ligger i att anpassa vår strategi för det kommande året och sikta på högre mål. Vi strävar efter att lägga grunden för en hållbar och långsiktig kommersiell framgång genom att ha ett nära samarbete med en utvald grupp av högt ansedda offentliga sjukhus, som kännetecknas av betydande antal patienter.

Denna förändring tillsammans med stöd av AIIMS-studien kommer att underlätta en nylansering i den offentliga sektorn. Vår strategi är att stärka våra kliniska bevis och därigenom öka förtroendet och efterfrågan på TSE i Indien, genom att betona volymen av utförda behandlingar över antalet installationer som genomförts. ChemoTech planerar att ha alla nödvändiga offentliga registreringar klara för att kunna initiera och delta i offentliga upphandlingar under andra halvåret.

Vårt fokus sträcker sig nu också bortom att enbart integrera TSE kliniskt och kommersiellt; vi måste också anta ett mer noggrant tillvägagångssätt och koncentrera oss på klienter som visar större vilja och framsteg, eftersom dessa kommer att fungera som ledstjärnor för att attrahera fler kunder.

"Min erfarenhet, från att arbeta med hundratals företag som gör affärer i Indien, är att man måste ha tålamod, förmågan att anpassa sig, och vara beredd på att inget går på en rak linje i Indien. Vi följer den utstakade vägen där lär oss längs vägen, men när du lyckas, är belöningen oerhört givande.” - säger Robin Sukhia, styrelseordförande

"Även om dagens beslut kan upplevas som ett tillfälligt bakslag, är vi fast beslutna att fortsätta arbetet med att integrera TSE-tekniken som standard inom cancervården för patienter i Indien. Vi är övertygade om dess transformativa potential kommer att spela en viktig roll i behandlingen av flera cancerindikationer. Mitt primära fokus kommer fortsatt att ligga på att skapa partnerskap med universitet och offentliga sjukhus för att främja användningen av TSE-tekniken och nå ut till så många patienter som möjligt och återuppliva det momentum vi hade innan pandemin.”, - säger Mohan Frick, CEO på ChemoTech

Mohan Frick, CEO

Mail: ir@chemotech.se

Certified Adviser: Redeye AB, Tel: +46 (0)8 - 121 576 90

E-mail: certifiedadviser@redeye.se

Denna information är sådan som ChemoTech är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-20 15:30 CET.

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Redeye AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.