ChemoTech gör framsteg genom att erhålla patentskydd för två viktiga patent i Indien

Scandinavian ChemoTech AB meddelar idag att bolaget har beviljats två betydande patentgodkännanden av The Patent Office, Government of India. Detta innebär att det inte kommer att finnas något krav på att delta i offentliga upphandlingar. I stället kommer en förenklad upphandlingsprocess att ske.

Patentverket i Indien har godkänt ytterligare två av Bolagets patentansökningar. Det nu beviljade patentet är ett skydd för den egenutvecklade TSE-teknologin, specifikt skapandet av dynamiska pulser, samt de speciellt utformade behandlings-kiten och den unika proben. Skyddet sträcker sig till 2038.

Det markerar också en betydande milstolpe i ChemoTechs uppdrag att bredda cancerbehandlingen, särskilt i Indien, genom att öka tillgängligheten till vår toppmoderna teknologi.

"Godkännandet av dessa patent ger oss nu rättsligt skydd mot alla typer av intrångsförsök i Indien. Som den enda leverantören av TSE-teknologin i Indien är vi undantagna från att delta i offentliga upphandlingar, vilket effektiviserar och påskyndar försäljningsprocessen avsevärt." säger Mohan Frick, VD för Scandinavian ChemoTech

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Telefon: +46 (0)10-218 93 00

E-post: ir@chemotech.se

Certified Adviser: Redeye AB, Tel: +46 (0)8 - 121 576 90

E-post: certifiedadviser@redeye.se

Denna information är sådan som ChemoTech är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-10 14:30 CET.

ChemoTech är ett svenskt medicintekniskt bolag baserat i Lund som har utvecklat en patenterad teknologiplattform för att erbjuda cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumour Specific Electroporation™ (TSE), tillgängligt för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika anledningar inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och användningsområden för tekniken. ChemoTechs aktie (CMOTEC B) är noterad på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Redeye AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.